Nákupné správanie na internete

Ešte ste nenakupovali na internete? Pozrime sa, čo všetko nám prezradilo vyše stovky korešpondentov o ich skúsenostiach, postojoch a nákupoch na internete.

1.       Už ste si niekedy kúpili nejaký produkt cez internet?

Na základe tejto otázky je vidno, že takmer všetci respondenti môjho prieskumu už na internete niekedy nakupovali, čo môže byť ovplyvnené aj tým, že samotný dotazník sa vypĺňal cez internet a väčšina respondentov boli mladí ľudia, ktorí internet pravidelne používajú.

2.       Prečo ste sa rozhodli nakúpiť cez internet?

Používatelia môžu začiarknuť viacero políčok, takže súčet môže byť vyšší než 100 %.

Na základe tejto otázky si môžu prevádzkovatelia e-shopov uvedomiť, čo motivuje ľudí k nákupu cez internet.

3.       Nakúpili ste už viac krát v tom istom e-shope?

Táto otázka je veľmi podstatná, keďže je z nej zrejmé, že väčšina respondentov už nakúpila viackrát v tom istom e-shope, čo znamená, že zákazníci majú v prípade spokojnosti sklon zopakovať nákup v tom istom e-shope.

4.       Uveďte prosím e-shop, v ktorom nakupujete najčastejšie.

Bonprix.sk, print-shop.sk, hej.sk, martinus.sk, parfums.sk, bizuteriaribon.sk, parfums.sk, hej.sk, e-bay, najdarcek.sk, gorilaoverstock.com, online-snowboard.sk, mp3.sk, alza.sk …

Táto otázka má informatívny charakter pre prevádzkovateľov e-shopov, ak nájdu v zozname svoj      e-shop, tak je to pozitívny znak, resp. môžu vidieť aké konkurenčné e-shopy respondenti uprednostňujú.

5.       Ako ste sa prvý krát dozvedeli o vašom obľúbenom e-shope?

Ako „váš obľúbený e-shop“ je označovaný e-shop, v ktorom respondent nakupuje najčastejšie. Táto otázka môže inšpirovať prevádzkovateľov e-shopov, akým spôsobom si získať nových zákazníkov.

6.       Aký bol dôvod vášho opakovaného nákupu vo vašom obľúbenom e-shope?

Používatelia môžu začiarknuť viacero políčok, takže súčet môže byť vyšší než 100 %.

Táto otázka môže napomôcť prevádzkovateľom e-shopov pochopiť ako si udržať zákazníka, čo mu ponúknuť, aby nakúpil v ich e-shope opakovane.

7.       Nakupujete aj v inom e-shope, ktorý ponúka podobné služby/výrobky ako váš obľúbený e-shop?

 

Na základe tejto otázky je evidentné, že väčšina zákazníkov nakupuje aj v konkurenčných             e-shopoch a to hlavne vtedy, keď nájdu v konkurenčnom e-shope ten istý tovar za nižšiu cenu. Napriek tomu 18% respondentov nenakupuje v konkurenčných e-shopoch, keďže boli s nákupom v ich obľúbenom e-shope vždy spokojní resp. ich e-shop ponúka vernostné zľavy a iné akcie pre verných zákazníkov. Títo respondenti by sa dali zaradiť do segmentu kľúčových zákazníkov daného e-shopu, na ktorých sa treba zamerať v rámci koncepcie riadenia vzťahov so zákazníkmi.

8.       Za akých okolností by ste kúpili tovar, ktorý ponúka váš obľúbený e-shop v inom e-shope?

Na túto otázku odpovedali iba respondenti, ktorí nikdy nenakúpili v konkurenčnom e-shope ich obľúbeného e-shopu, to znamená, že sa jedná o kľúčových zákazníkov. Táto otázka má napomôcť prevádzkovateľom e-shopov pochopiť ako si udržať svojich kľúčových zákazníkov.

9.       Mali ste už zlú skúsenosť s nejakým e-shopom?

Na základe tejto otázky je vidno koľko respondentov už malo zlú skúsenosť s nejakým  e-shopom.

10.   Ak áno, tak akú zlú skúsenosť?

Táto otázka ozrejmuje, aké sú najčastejšie zlé skúsenosti respondentov s e-shopmi a teda čomu by sa mali prevádzkovatelia e-shopov snažiť vyhnúť.

11.   Pred nákupom v e-shope, v ktorom ste ešte nenakupovali si vyhľadávate a čítate referencie spotrebiteľov na daný e-shop?

 

Táto otázka ukazuje, že väčšina respondentov si aspoň niekedy číta pred nákupom v e-shope referencie iných spotrebiteľov na daný e-shop, čiže pre prevádzkovateľov e-shopov z toho vyplýva, že je veľmi dôležité, aby spotrebitelia boli aj po nákupe spokojní  a neodradili negatívnymi referenciami potenciálnych zákazníkov e-shopu od nákupu v ňom.

12.   Pokiaľ nájdete na daný e-shop viacero negatívnych hodnotení odradí vás to od nákupu v ňom? 

Otázka indikuje, nakoľko sú pre respondentov dôležité negatívne referencie na daný e-shop a za akých okolností ich to odradí od nákupu v ňom.

13.   Ako by mal podľa vás vyzerať dobrý e-shop?

Používatelia môžu začiarknuť viacero políčok, takže súčet môže byť vyšší než 100 %.

 

Na základe tejto otázky je zrejmé ako by mal podľa respondentov vyzerať dobrý e-shop a to môže poslúžiť ako inšpirácia pre prevádzkovateľov e-shopov na zistenie, čo by ešte mohli vylepšiť v ich e-shope.

14.   Pohlavie:

 

 

15.   Váš vek:

16.   Ste:

 

 Väčšinu respondentov dotazníka tvoria mladí ľudia, ktorí študujú, čiže dotazník a aj výskum reprezentuje názory a skúsenosti tejto skupiny ľudí a teda nemusí byť platný pre iné skupiny.

Autor: Ema Gallašová