V dnešnej dobe sú nimi marketéri posadnutí. Táto generácia, viac ako ktorákoľvek iná pred nimi, je veľmi digitálna. Jej kúpna sila je do roku 2020 nastavená na prekonanie 1 bilióna dolárov.(1) O akej generácii hovoríme? Predsa o generácii Y – deťoch milénia (tzv. „Millennials“) a generácii Z ich nasledovníkoch.

Deti milénia by mali byť považované za cieľový trh pre väčšinu značiek. Sú vždy pripojení na svojich smartfónoch, tabletoch, notebookoch a majú takmer stály prístup k Internetu. Pre obchodníkov predstavujú veľmi lukratívny segment, ktorý sa oplatí brať do úvahy. Ak chcú vlastníci firiem aby ich tržby v roku 2016 rástli, je potrebné sústrediť sa na zlepšenie ich zamerania a kvalitu marketingového obsahu práve pre segment generácie „Millennials“.(2)

Aká som vlastne generácia?

Miléniové deti, alebo aj generácia Y, sú vlastne všetci narodení po roku 1977 až do roku 1990, ktorých život bol ovplyvnený používaním mobilnej komunikácie a internetu už od malička. Nehovoriac o generácii Z, ktorej väčšina si nepamätá na život bez elektronického bankovníctva, mikrovlnky, internetu alebo diaľkového ovládača. Technológia sa stala prirodzenou súčasťou ich života. Je pre nich prirodzené viesť komunikáciu v angličtine alebo nakontaktovať sa na človeka, s ktorým sa nikdy v živote nestretli. Prirodzené je aj ihneď si vyhľadať potrebné informácie, či opýtať sa neznámych ľudí, ktorí s tým majú skúsenosť, ako na to.

Solarikova_1

Miléniové deti sú závislé na radách, informáciách, telefonickej komunikácii s ľuďmi vo svojom živote.(3)

Marketéri menia svoje stratégie a snažia sa prispôsobiť generácii, ktorá dennodenne vyhľadáva informácie pomocou internetu.

Vyjadrujú sa prostredníctvom značiek

Deti milénia sa vyjadrujú prostredníctvom značiek. Čakajú však od nich viac ako len logo. Chcú aby značky mali akúsi osobnosť, ktorá sa im páči a môže sa ich týkať. Hlavne mladšie ročníky tzv. Millennials chcú pomocou značiek ukázať kto sú. Dôležité je, aby deti milénia chceli byť ako vaša značka alebo už sú ako vaša značka. Polovica z nich vo veku 18 – 24 rokov majú pocit, že značky vyjadrujú takú hodnotu, ktorá je im blízka. Štyridsať percent z nich je dokonca ochotných priplatiť si za značku alebo produkt, ktorý odráža ich hodnoty.

Takmer 60% „Millennials“ si kupuje značky, ktoré si kupujú odrážajú ich životný štýl a osobnosť. Celosvetové štúdie ukazujú, že väčšina „Millennials“ súhlasí s tým, že je pre nich dôležité nájsť značky, ktoré odzrkadľujú ich osobnosť. Značky by sa mali pozrieť na svojich „Millennials“ zákazníkov a vytvoriť osobnosť značky tak, aby dokonale odrážala ich osobnosť.

Chcú byť vaším priateľom

Deti milénia majú veľký okruh priateľov, ktorý sú pre nich nesmierne dôležitý. Majú najviac on-line priateľov (a pravdepodobne aj offline) než akákoľvek iná generácia. Firmy by mali tvoriť svoju značku takým spôsobom, aby sa „Millennials“ zapáčila, chceli sa pomocou nej vyjadrovať a spriateliť sa s ňou. Zo všetkého najviac chcú „Millennials“ priateľov od ktorých očakávajú dôveryhodnosť, autentickosť, priateľskosť, zrelosťskromnosť. Značky by sa mali snažiť preniesť tieto vlastnosti v celom rozsahu do ich marketingu.

Spoločnosť Coca-Cola sa pokúsila spriateliť sa s deťmi milénia prostredníctvom populárnej kampane „Podeľ sa o radosť!“. Bolo to prvýkrát, kedy spoločnosť spravila zásadné zmeny v ich obale. Zrejme si uvedomila, že je potrebné sa týmto spôsobom spojiť s „Millennials“. Táto kampaň mala veľa spoločného s atribútmi značky a osobnostných rysov Coca-Cola.

Kampaň „Podeľ sa o radosť!“ (Share a Coke) bola zameraná na upútanie spotrebiteľa takým spôsobom, ktorý zapojil spotrebiteľov tak, že zosilneli základné atribúty značky.(4)

Túto kampaň mnohí poznáme z vlastnej skúsenosti. Klasické logo Coca-Cola bolo nahradené najobľúbenejšími slovenskými krstnými menami, prezývkami či nežnými osloveniami. Fľaše tak získali jedinečný a slovenský vzhľad. Každý tak môže ukázať výberom nápisu na fľaši, kto je, alebo fľašou niekoho obdarovať a vyjadriť tak, čo preňho znamená. Podeliť sa o radosť je možné nie len prostredníctvom fľaše ale aj prostredníctvom zdieľania na sociálnych sieťach.(5)

Solarikova_2

Chcú zažiť značku „na vlastnej koži“

Pre deti milénia platí viac ako pred tým utrácanie peňazí na zážitky nie veci. Deti milénia milujú zážitky a sú to práve oni, ktorí sa zúčastnia párty, koncertov, výstav, festivalov či športových hier. Takmer 8 z 10 „Millennials“ sú ich najlepšie spomienky z nejakej udalosti alebo živej skúsenosti, ktorú navštívili alebo sa jej zúčastnili. Na základe posledných štúdií, 78% „Millennials“ sú viac naklonení k tomu, aby sa stali súčasťou značky, ak s ňou majú osobnú skúsenosť. Značky by sa mali teda viac zapojiť do zážitkového marketingu ak chcú zacieliť svoj marketing práve na túto skupinu.

Značky, ktoré chápu a rozumejú deťom milénia túžia sponzorovať udalosti, aby odprezentovali svoju značku práve im. „Millennials“ sa na rozdiel od akejkoľvek inej generácie radi podelia o svoje zážitky s ostatnými cez sociálne siete. Je to výbornou správou, pretože táto forma marketingu zvyšuje dosah vašej značky oveľa ďalej, než len na ľudí navštevujúcich udalosť.

Milujú recenzie

Väčšina zákazníkov dôveruje recenziám, ale deti milénia milujú recenzie viac ako iné generácie pred nimi. 84% detí milénia tvrdí, že obsah vytváraný používateľmi na firemných webových stránkach má aspoň nejaký vplyv na to, čo kupujú v porovnaní zo 70% ľuďmi narodených omnoho skôr (tzv. Boomers). Deti milénia si menej cenia odporúčania rodiny či priateľov, naopak v skutočnosti o niečo viac dôverujú cudzím ľuďom.

Netreba sa čudovať tomu, že sa zvýšil nárast počtu videí a webových stránok, ktoré skúšajú všetko od make-upu až po autá a ponúkajú recenzie prostredníctvom videí na YouTube. Mnoho „Millennials“ dá na radu ľudí on-line – prostredníctvom sociálnych sietí. Nie je to žiadnym prekvapením, pretože mnohí „Millennials“ sami vyrastali spolu s nimi na sociálnych sieťach. Deti milénia si myslia, že spoločnosti by mali v budúcnosti  ponúknuť viac možností pre nich a podeliť sa tak o svoje názory online.

Nepáči sa im tradičný marketing

Najväčšou výzvou v Millennials marketingu dnes je, že deti milénia nemajú radi tradičný marketing. Marketingový priemysel sa mení, aby udržal krok s deťmi milénia. Deťom milénia sa napríklad nepáčili reklamy na Faceabooku, tk prišli obchodníci so sponzorovanými príspevkami. Obchodníci si uvedomili, že „Millennials“ robia online prieskum pred nákupom, tak sa stali populárne rôzne porovnávacie portály.

Nechcú vidieť tradičnú reklamu na cestovné kancelárie, ktorá znie: „Lacná dovolenka na jarné prázdniny“. Namiesto toho, chcú vidieť sponzorované príspevky s nadpisom: „Top 10 destinácií pre jarné prázdniny“. Deti milénia milujú prirodzené reklamy, ktoré sú však na míle vzdialené od tradičných. Či už vytvárate reklamu, sponzorovanie akcie zameranú na deti milénia, budete musieť popremýšľať inak. Je potrebné posilniť „Millennials“ v režime offline, online a on social a dať ich do stredobodu záujmu a tak si ich získať.

Chcú vašu starostlivosť

Millennials sú lojálni k značkám, ktoré ich počúvajú a starajú sa o nich. Spoločnosti by sa teda mali viac starať o svojich zákazníkov – deti milénia a vziať do úvahy to, čo hovoria. Zapojiť sa do spoločenského načúvania a reagovať na Millennials pozitívne. To je recept na úspech.(6)

Efektívne tipy ako marketingom zaujať „digitálnu“ generáciu

  1. Nadviažte významné spojenia prostredníctvom svojich kanálov

Millennials sú skutočne technicky zdatná generácia. Pokiaľ ide o informácie, spoliehajú sa hlavne na tie, ktoré sú dostupné on-line. Skvelým spôsobom ako s nimi komunikovať je založiť si a používať kanály ako Twitter, Instagram, Snapchat či Facebook. Vaša spoločnosť ale nemôže dobre uchopiť pozornosť „Millennials“ na dlhú dobu, pokiaľ je komunikácia len jednosmerná.

Komunikovať neznamená len tweetnuť „Vďaka“ alebo lajkovať komentáre. Je potrebné vytvárať pozornosť, podporu a dojem, že každý spotrebiteľ má osobitné postavenie. Existuje celý rad spôsobov, ako môže zahviezdiť práve vaša firma. Môžete napríklad ponúkať špeciálne zľavy, vernostné programy pre fanúšikov sociálnych médií, spúšťať kreatívne súťaže a iné.

Kľúčové princípy pre úspešné Instagramové stratégie

Instagram je rýchlorastúca platforma. V roku 2015 sa mohla pochváliť 300 miliónmi mesačných aktívnych používateľov, pričom 41% je vo veku 16 až 24 rokov. Ďalších 35% má 24 až 34 rokov.

Kľúčové princípy pre úspešné Instagramové stratégie:

  • Komunikujte pravidelne. Najúspešnejšie značky majú vyhradený hashtag a pravidelne tento hashtag používajú aj fanúšikovia značky.
  • Odmeňte svojich nasledovníkov. Dajte im dôvod sledovať vašu značku tým, že im ponúknete špeciálne zľavové kódy len na Instagrame a jedinečné promo kampane.
  • Chýba vám atraktívny vizuálny obsah? Oslovte populárnych prispievateľov s ponukou prispievania obsahu pod vašou značkou na jeden týždeň. Oslovíte tak publikum s novým obsahom. Čím ľudskejší vzhľad budete mať napr. na Instagrame tým skôr a viac si získate obdiv tejto generácie.
  1. Ovplyvňujte marketing

Generácia „Millennials“ sa necháva inšpirovať a ovplyvňovať hlavne online rôznymi blogermi, vlogermi či tzv. instagrammers. Vybudovanie základne týchto ovplyvňovateľov (tzv. Influencers) by malo byť súčasťou vašej online stratégie. Pri ich výbere ich treba brať ako partnerov. Vypočuť si ich návrhy, nech ponúknu ten najlepší uhol pre váš príbeh. Treba im čo najskôr odpovedať na ich otázky a poskytnúť potrebné materiály o vašej spoločnosti. Je vysoko pravdepodobné, že by mohli priniesť neobvyklé myšlienky či spôsoby ako propagovať vašu značku.

Model 1-9-90

Než vyjdete s návrhom na potenciálneho prispievateľa, urobte si dôkladný prieskum. Zostavte si podrobnú dokumentáciu a myslite na najbližšie čísla. Michael Brito, vedúci sociálnej stratégie vo firme W2O Company, tvrdí že: „1% z vplyvných, publikuje obsah, formuje trh a vedie rozhovory na túto tému. 9% používateľov sú masívne aktívne online. Sú to práve tí, ktorí komentujú, zdieľajú, napíšu spätnú väzbu a aktívne sa zapájajú ku komunite. Ďalších 90% populácie dáva prednosť obsahu ktorý napísali iný spotrebitelia.“

  1. Podchyťte si ich záujem zmysluplným obsahom

Deti milénia milujú obsah, ktorý bol vytvorený s tým najlepším úmyslom a nie s nutkaním aby vybielili svoje peňaženky. Millennials sú odolní na call-to-action, ktoré sú zamerané hlavne na „Kúpiť“. Preto by malo byť prioritou ponúknutie zaujímavého, cenného a vzdelávacieho obsahu pre čitateľa. Zdieľanie príbehov aktívne zdôrazňuje úlohu značky, ktorá zodpovedá za ich hodnoty.

Napríklad iniciatíva zberu oblečenia firmy H&M, ktorá bola podporená aj virálnym videom zaujala a podnietila generáciu k dobrej veci.

Zastavte publikovanie obsahu, ktorý kričí „kúpiť“. Namiesto toho sa zamerajte na rozšírenie hodnoty pre svojich používateľov či ich vzdelávanie. Pomôžte používateľom pri výbere správneho produktu a ukážte im, že vám záleží na rovnakých veciach ako im. Neskrývajte svoju vášeň a klaďte dôraz na jedinečné hodnoty vašej značky.

Zvíťaziť nad Millennials generáciou a tokom ich peňazí sa dá len cez ich srdce. Myslite na toto jednoduché pravidlo pri tvorbe vašej ďalšej marketingovej kampane.(7)

Zvýšte ponuky prostredníctvom mobilného marketingu

Na začiatok by mali obchodníci klásť dôraz na to, aby ich stránka bola responzívna. Potrebné je zvážiť vytvorenie obsahu pre mobil ako napríklad videá, obrázky či infografiky. Tento druh médií je veľmi pútavý a zaujímavý pre publikum mladých ľudí. Ďalším spôsobom sú mobilné aplikácie, pomocou ktorých sa môžu majitelia podnikov spojiť s generáciou Millennials. Mobilný marketing môžu využívať napríklad aj predajcovia kamenných obchodov. Mobilné zariadenie vie, kde sa nachádzajú ich používatelia. To môže mať podobu reklamy, ktorá sa nachádza v okruhu určitého miesta.

Zvýšte E-commerce úsilie

Zaujať viac „Millennials“ je možné aj pomocou pridania viacerých spôsobov, ako môžu zákazníci nakupovať online. Väčšina elektronického obchodovania sa deje práve prostredníctvom počítačov či notebookov. Použitím e-commerce riešenia aj prostredníctvom mobilu by mohli práve „Millennials“ vytvárať väčšie príjmy z nakupovania.(8)

Nenechajte E-mail marketing zapadnúť prachom

Napriek tomu, že e-mail marketing bol jedným z prvých nástrojov online marketingu, je aj dnes veľmi dôležitou súčasťou marketingu pri oslovení mladšej – Millennials generácie. Podľa štúdie, takmer 68% dospievajúcich a 73% „Millennials“ uviedlo, že dávajú prednosť komunikácii z firmy prostredníctvom e-mailu.

Podľa Ryana Phelana, Adestra VP poznatkov. Sa v posledných niekoľkých rokoch predpokladalo, že sa e-mail vytratí. Millennials a dospievajúci ho nemali používať. Ukazuje sa však, že opak je pravdou. E-mail je aj naďalej súčasťou každodenného života vo všetkých vekových skupinách, pričom spotrebitelia doslova „striehnu“ na nové maily po celý deň.(9)

Digitálna generácia v praxi

Keďže patrím do digitálnej generácie, musím za seba povedať, že používam smartfón, tablet a počítač. Maily sa snažím pozerať si niekoľkokrát denne cez týždeň. Chodí mi veľa mailov od rôznych spoločností a takmer vždy ma zaujmú tie, čo majú pútavý text v predmete. YouTube používam na počúvanie hudby, recenzií na rôzne produkty či sledujem aj komunikáciu firiem, ktoré sa mi páčia.

Mám účet na Facebooku, Instagrame, Pintereste a v presne taktomto poradí ich aj používam. Myslím si, že väčšina mladých ľudí (a ja tiež) sa snaží využívať hlavne svoje smartfóny počas dňa, nakoľko sú to práve oni, ktoré máme hneď poruke. Či už v MHD, vlaku alebo aj počas cesty niekam si stále všímam ľudí ktorí hľadia do svojich smartfónov a napríklad pozerajú videá, browsujú na Facebooku či Instagrame, fotia sa práve na Instagram alebo hľadajú tú najlepšiu reštauráciu v ich okolí.

Ak by som mala svoju firmu a chcela by som zapôsobiť na mladú generáciu, určite by som si vybrala možnosť spropagovala by som moje produkty či služby prostredníctvom tzv. Influencers – teda niekomu známemu, koho sleduje veľa ľudí. Daný človek by sa z produktov potešil – nakoľko by boli preňho zadarmo za spropagovanie, ktoré by si následne pozrelo veľa ľudí. Tým by mne ako firme mohol stúpnuť predaj.

 

ZDROJE:

(1) https://www.sprinklr.com/the-way/marketing-to-Millennials-studies-reports/

(2) http://www.socialmediawizard.com/2016/03/01/how-to-reach-Millennials-wwf-case-study/

(3) http://www.karierabezhranic.sk/karierny-svet/zamestnanie/zaujimavosti-z-ofisu/demograficky-trend/

(4) http://socialmediaweek.org/blog/2015/07/marketing-to-millennials/

(5) http://www.coca-colahellenic.sk/Hlavnastrana/letnydizajn/

(6) http://socialmediaweek.org/blog/2015/07/marketing-to-Millennials/

(7) http://www.huffingtonpost.com/elena-prokopets/3-effective-tips-for-mark_b_8418976.html

(8) http://www.inc.com/peter-roesler/how-to-reach-and-engage-with-Millennials-in-2016.html

(9) http://www.inc.com/peter-roesler/study-shows-email-marketing-still-popular-and-effective-with-Millennials.html

 

ZDROJE OBRÁZKOV:

Obrázok: http://philandcompany.com/wp-content/uploads/2015/03/Trend-Report-Mobile-Cause-Marketing-and-Millennials-Generation-Z.pdf

Obrázok: http://strategie.hnonline.sk/spravy/marketing/coca-cola-spusta-personalizovanu-kampan

Autor:

Bc. Katarína Soláriková


Študentský článok zo súťaže: Publikuj a vyhraj! Organizovanej v spolupráci s Pizza SEO.index