Blogy sú osobné webstránky, ktoré ponúkajú užívateľom ľahký a efektívny spôsob, ako dostať osobné prípadne firemné názory von na trh priamo v reálnom čase, t. j. online. Sú miestom na výmenu myšlienok a názorov, umožňujú ľuďom spoločne a aktívne preberať obsah stránok a nadväzovať kontakty online. Svoj vlastný prípadne skupinový či dokonca firemný blog si môže vytvoriť každý ľahko v priebehu niekoľkých minút. V online svete existuje viacero rôznych blogovacích softvérov (napr. WordPress.org, Blogger.com, TypePad a mnoho ďalších), ktoré sú prístupné a ľahko použiteľné aj bez predchádzajúcich skúseností s akýmkoľvek programovacím jazykom. Pre zaujímavosť uvádzam anketu z roku 2010, ktorú uskutočnil ProBlogger.net s cieľom zistiť, akú platformu blogovacieho systému používajú dnešní blogeri.

Obrázok č. 1 – Výsledky ankety o najpopulárnejší blogovací systém za rok 2010[1]

V roku 2010 sa víťazom stal blogovací systém WordPress.org, napísaný v najpopulárnejšom jazyku pre tvorbu stránok „php“.

Existujú štyri spôsoby ako využiť blogy v marketingu a Public Relations (PR):

  1. Môžete len monitorovať, čo milióny ľudí hovoria o vás, o trhu, na ktorom pôsobíte, o vašej organizácii a jej produktoch.
  2. Môžete sa týchto diskusií zúčastňovať svojimi komentármi na blogoch iných ľudí.
  3. Môžete spolupracovať s blogermi, ktorí píšu o vašom odvetví podnikania, o vašej spoločnosti alebo o jej produktoch.
  4. Môžete tieto debaty ovplyvňovať vytvorením a písaním vlastného blogu.[2]

1. krok – monitorujte blogy

Marketéri a ľudia z PR by mali v prvom rade začať monitorovaním blogov, ktoré sa týkajú organizácie, výrobkov/služieb, o ktoré majú záujem a zistiť tak, čo sa o nich na blogoch hovorí. Technoratti príp. Google Blog Search patria medzi obľúbené blogové vyhľadávače, prostredníctvom ktorých sa dozviete, či na niekotorom z vyše 120 miliónov blogov, ktoré sleduje, je pre vás nejaká zaujímavá informácia. Dnes sú blogy jedinečným miestom umožňujúcim zistiť, ako premýšľa trh. Získanie týchto informácií vás nestojí ani cent a neskôr, pokiaľ sa vo svete blogov zorientujete a v monitorovaní blogov zdokonalíte, je možné začať analyzovať trendy. Aj takto sa blogosféra môže stať užitočným zdrojom poznania trhu.

2. krok – komentujte na blogoch, prejavte sa

            Keď už máte aký-taký prehľad o blogoch a blogeroch, ktorí píšu o vašej firme, produktoch či službách, odvetví a trhu, na ktorom pôsobíte, môžete sa pustiť do sformulovania a vyjadrenia svojich názorov prostredníctvom príspevkov na blogoch. Vďaka komentovaniu na blogoch iných autorov vlastne získavate príležitosť ponúknuť svoj názor k téme a pridať ho do rozbehnutej diskusie. Dôležitým pravidlom je sústrediť sa na tému príspevku a komentovať ju. Je rozumné pridať aj link na vlastný blog (pokiaľ ho už máte) alebo na svoju webstránku, aby ľudia vedeli, kto ste a prípadne, aby mali možnosť sa s vami skontaktovať. Ďalšou možnosťou je pridať link na verejný profil na webe (napr. na Google), ktorý môže obsahovať vašu fotografiu, životopis, kontaktné údaje,…

3. krok – oslovte blogerov, ktorí píšu o vás

Jednou z možností, ako osloviť pre vás dôležitých blogerov je usporiadať tzv. „blogerské dni“. Počas nich dostanú pozvaní blogeri, ktorí píšu o danom odvetví, možnosť stráviť deň ako hostia firmy, a tým získať potrebné informácie o nových produktoch, zoznámiť sa s vedúcimi pracovníkmi, kľúčovými hráčmi či riaditeľom celej spoločnosti. Tradičný marketing cez mainstreamové médiá ako rádio či televízia je jednosmerný a neumožňuje ľuďom aktívne reagovať. Pri blogovaní však vzniká dialóg a kampaň dostáva hneď spätnú väzbu. Podľa istého internetového prieskumu, viac ako 90 percent blogerov z prieskumu víta kontakt s predstaviteľmi spoločností z odvetvia, o ktorom píšu. Preto je dôležité oboznámiť kľúčových blogerov o dianí a novinkách v spoločnosti, aby mohli hovoriť o vás namiesto vás.

4. krok – vytvorte si vlastný blog

            V prvom rade sa treba rozhodnúť, čo by malo byť obsahom blogu, tzn. nájsť tému, ktorá vás zaujíma a rozmyslieť si, koho blogom chcete osloviť. Je vhodné začať nejakou špeciálnou témou a ponechať si priestor na rozširovanie. V mnohých kategóriách blogov ešte stále existuje možnosť využiť „výhodu prvého ťahu“ a získať povesť inovátora. Tým, že máte úzko špecializovanú tému, ktorá zaujme len niekoľko stoviek čitateľov, získate tých správnych ľudí, ktorých zaujíma, čo im chcete vy a vaša organizácia povedať. Ďalším dôležitým aspektom, ktorý treba mať pri blogovaní na mysli, je etika blogovania. Medzi význámné zásady, ktoré by mali blogeri dodržiavať patria:

Ø  transparentnosť – nikdy by ste sa nemali skrývať a zatajovať svoju skutočnú identitu;

Ø  diskrétnosť – ak nemáte súhlas, nepíšte do blogu, čo ste sa dozvedeli „medzi štyrmi očami“;

Ø  otvorenosť – je dôležité uviesť všetko, čo by ľudia mohli v príspevku na blogu považovať za konflikt záujmov;

Ø  pravdivosť – nevymýšľajte si príbehy o klientoch iba preto, že sa to bude dobre čítať;

Ø  uvádzanie zdrojov – mali by ste poďakovať a uviesť blogerov (a iné zdroje), ktorých materiál ste vo svojom blogu použili.[3]

Nový blog potrebuje svoje čitateľské publikum, ktorého vybudovanie si vyžaduje čas. Ak ste si vytvorili svoj blog, urobte všetko preto, aby ľudia o ňom vedeli a mohli ho nájsť. Zmieňte sa o ňom v e-mailoch či newsletteroch prípadne vytvorte odkazy na svoj blog ako súčasť svojho e-mailového podpisu. Pokiaľ máte webstránku, môžete vytvoriť odkaz na svoj blog z domovskej stránky.

Pri písaní blogu sa najnovšie príspevky umiestnia navrchu stránky, čiže tu funguje obrátené chronologické poradie. To je jednou z nevýhod blogu, pretože niektoré dobré texty, napísané napríklad pred dvoma mesiacmi či rokom, na titulnej stránke blogu nevidieť. Avšak táto nevýhoda sa dá vyriešiť jednoduchou navigáciou pomocou odkazov na boku stránky, kde ľudia môžu rýchlo nájsť top články vášho blogu.

V neposlednom rade treba blog pravidelne aktualizovať a obohacovať ho novými príspevkami. Je pravdepodobné, že keď budete nejaký čas pravidelne blogovať, vaša návštevnosť bude rásť vďaka vyhľadávačom. Nezabúdajte, že sa oplatí voliť príspevky o zaujímavých témach a používať slovné spojenia, ktoré ľudia bežne zadávajú do vyhľadávačov. Práve takto váš blog nájdu potenciálni zákazníci, ktorí hľadajú práve to, čo vy ponúkate.

Blogy a blogeri sú dnes dôležitým a cenným zdrojom informácií. Umožňujú získať okamžite spätnú väzbu od čitateľov tým, že k textom pripájajú svoje komentáre, polemické poznámky, čím ukazujú dve stránky problému. Čitatelia blogov vnímajú informácie, ktoré si vymieňajú šikovní blogeri, ako jednu z mála foriem skutočnej, autentickej komunikácie. Verejnosť už klasickej reklame nedôveruje a o vyhláseniach rôznych generálnych riaditeľov si myslí, že sú odtrhnuté od reality. Ale dobrý blog od niekoho z veľkej či malej spoločnosti, politickej strany, či neziskovej organizácie, dokáže zaujať. Jedna dobrá rada na záver – neverte všetkému, čo sa píše na blogu, berte do úvahy najmä zdroja zistite si, odkiaľ informácia pochádza.

Autor: Bc. Veronika Kišoňová

Použité zdroje

SCOTT, David Meerman. Nové pravidlá marketingu & PR. Bratislava: Eastone Books, 2010. ISBN 978-80-8109-149-0

http://blog.synopsi.com/2007-12-10/aky-blogovaci-system-pouzivate-vy


[1] http://blog.synopsi.com/2007-12-10/aky-blogovaci-system-pouzivate-vy

[2] SCOTT, David Meerman. Nové pravidlá marketingu & PR. Bratislava: Eastone Books, 2010. ISBN 978-80-8109-149-0

[3] SCOTT, David Meerman. Nové pravidlá marketingu & PR. Bratislava: Eastone Books, 2010. ISBN 978-80-8109-149-0