Obchodovať na internete nie je v súčasnosti žiadnou novinkou. Svoj potenciál pre tento účel využíva aj mikroblogovacia sociálna sieť – Instagram.

Práve v tomto článku sa zameriame na špecifický nástroj on-line podpory predaja, a to ambassadoring na Instagrame.

Ozrejmíme si pojem a princíp jeho fungovania, aké výhody a nevýhody so sebou prináša, a taktiež si uvedieme zopár známych firiem a tvárí na Instagrame, ktoré využívajú túto formu predaja.

sc151

Kto je to brand ambassador?

Brand ambassador je človek, ktorý propaguje určitú značku. Treba podotknúť, že nejde o sponzoring. Brand ambassador produkty nemá zadarmo, ale musí si ich zakúpiť za rovnakú cenu ako ostatní zákazníci (alebo po dohode s firmou za zníženú cenu). Tie potom používa v súkromnom živote a odporúča zakúpiť si ich aj ostatným.

Ak si ľudia kúpia produkt cez konkrétneho ambassadora, dostanú zvyčajne výhodu v podobe zľavy. Ambassador je odmenený percentom z predaja.

Ako funguje brand ambassadoring na IG?

Základnou podmienkou stať sa brand ambassadorom je vlastniť instagramový účet. Ak má používateľ vybudovanú veľkú „fanúšikovskú základňu“, je v značnej výhode. Práve s takýmito používateľmi majú obchodné spoločnosti záujem nadviazať spoluprácu. V opačnom prípade môže o ňu požiadať druhá strana.

Budúci brand ambassador si od spoločnosti nakúpi výrobky, aby ich prostredníctvom svojho instagramového konta propagoval. Ešte predtým je ale brand ambassadorovi pridelený súkromný kód, na ktorý si zákazníci uplatnia zľavu z ceny. (Vo väčšine prípadov ho ambassadori uvedú v popise pod fotkou aj s linkovým prepojením na e-shop.) Pri takýchto transakciách je ľahké určiť, cez ktorého ambassadora si zákazníci produkt zakúpili a akú sumu si konkrétny ambassador zarobil. Taktiež je vhodné, aby výrobok reprezentoval jeho životný štýl. Ak je stotožnený s tým, čo ponúka, má väčšiu šancu osloviť budúcich kupcov.

sc152Výhody a nevýhody

Veľa ľudí sa možno pýta, prečo práve brand ambassadoring. Nám neostáva nič iné, len uviesť niektoré výhody, ktoré z jeho použitia vyplývajú viacerým stranám:

Brand ambassador:

  •  spolupracuje so známymi firmami
  •  stáva sa súčasťou komunity značky
  •  dostáva percento z predaja

Firma – zvýši objem predaja

Zákazníci – dostanú zľavu na produkt pri uplatnení kódu

Avšak, ako vo väčšine situáciách, aj tu môžeme naraziť na určité nevýhody. Napr. ak brand ambassador nemá dostatok fanúšikov, firma s ním nemusí chcieť spolupracovať. Ďalšia spočíva v tom, že brand ambassador si musí výrobky najprv kúpiť, a až potom zarába – návratnosť investície nemusí byť zaručená, preto túto formu podnikania odporúčame skôr aktívnym používateľom Instagramu s vysokým počtom „followers“.

Využívajú ho tiež

Na Instagrame sa takýmto spôsobom propaguje čokoľvek. Najčastejšie ponúkanými produktmi sú však rôzne doplnky výživy, kozmetika či oblečenie.

Pre lepšiu predstavu si ukážeme zopár známych ľudí na Instagrame, ktorí ponúkajú cez svoj ambassadorský program akciové kódy.

Zástankyňou športových suplementov je bikini fitnesska a youtuberka Heidi Somers, ktorá na Instagrame vystupuje ako @buffbunny. Heidi spolupracuje so značkou @1upnutrition a pri uplatnení jej promo kódu BUFFBUNNY si môžeme kúpiť produkty s niekoľkopercentnou zľavou.

sc153

Na báze ambassadoringu fungujú aj niektoré odevné značky, ako napríklad @lululemon,

sc154

@paragonfitwear a za zmienku stojí spomenúť aj @reebook. Práve ten reprezentuje Austrálčanka @emilyskyefit.

Ambassadoring nie je čisto iba vecou zahraničia. Aj u nás na Slovensku môžeme zahliadnuť profily ľudí, ktorí ponúkajú diskontné kupóny. Jedným z nich je prispievateľka receptov @simona_malkova, ktorá kooperuje s potravinovým e-shopom @lifelikefit a butikom so šperkami @happinessbtq.

sc155

Ako možno vidieť, brand ambassadoringu sa na Instagrame darí. Pôvodne vytvorená sociálna sieť pre účel zábavy sa zároveň dokázala stať predajným miestom. Ide o nápaditý spôsob, z ktorého môžu profitovať viacerí.

Sme zvedaví, kam nás on-line marketing zavedie nabudúce.

 

ZDROJE:

  1. Obrázok: vlastné spracovanie
  2. Obrázok: print screen zo stránky https://eu.womensbest.com/cart
  3. Obrázok: https://www.instagram.com/p/BNQLgm3hhHQ/?taken-by=buffbunny
  4. Obrázok: https://www.instagram.com/p/BLFIyNgj3ZR/?taken-by=emilyskyefit
  5. Obrázok: https://www.instagram.com/p/BS8r-WtARVX/?taken-by=simona_malkova

 

AUTOR:

Nikola Kotláriková

 


* Článok zaradený do súťaže časopisu Digitalmag v roku 2017 *


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *