Nakupovanie cez internet sa dostalo do života ľudí veľmi rýchlo a stalo sa doslova módnym hitom vo svete. Prináša so sebou mnoho výhod, čo sa odzrkadľuje na väčšine spokojných zákazníkov. Nakoľko je internet už každodenne využívaný mnohými ľuďmi, netrvalo dlho kým sa prostredníctvom internetu začali ľudia zaujímať o online nákupy. Pomocou internetu, ktorý im ponúka široké spektrum rôznych výrobkov a služieb si ľudia môžu prezerať a nakupovať veci podľa ich osobitných záujmov. Môžu si prezerať tie veci, o ktoré sa zaujímajú najviac, na základe rôznych nastavení a filtrov. Predstavuje to obrovskú výhodu, ktorú môžeme vykonávať z pohodlia domova.

Takéto nakupovanie prostredníctvom internetu so sebou prináša časovú úsporu. Ak si porovnáme nákup v kamennej predajni, kde niekedy strávime aj celý deň, veľakrát premárnený, ak sme nič nenakúpili, dokonca sme aj vyčerpaný a unavený z celého dňa. Aj keď človek nakupuje v kamenných predajniach úspešne, stále mu to zaberie omnoho viac času ako keby nakupoval cez internet. Ak sa rozhodnete nakupovať cez internet je to oveľa viac pohodlnejšie, nakoľko nákup vykonávate z domova, rýchlejšie a viete si toho pozrieť ďaleko viac. Za kratší čas si toho dokážete pozrieť omnoho viacej, stačí pár klikov a nákup je vykonaný. Práve týmto spôsobom môžete na nákupe ušetriť veľa času, ktorý sa dá využiť efektívnejšie.

Samotní predajcovia, môžu predávať tovar na internete zákazníkom lacnejšie, nakoľko predajom na webe ušetria financie v porovnaní s kamennými predajňami. Na základe rôznych kupónov, zľavnených akcií, ktoré môže zákazník využívať vo svoj prospech, zaplatí zákazník za nákup menej a vznikajú mu rôzne výhody. Takýto nákup pre ľudí prináša radosť a takisto pocit dobre vynaložených financií.

Otváracie hodiny tvoria dôležitú rolu v dobrom a atraktívnom eshope. Práve neustála otváracia doba robí eshop atraktívnym a najlepšie dostupným pre ľudí. Nonstop otvorený eshop predstavuje pre ľudí nákup vo dne či v noci, môžu svoj nákup vykonať kedykoľvek keď majú čas. Nemusia sa prispôsobovať otváracím hodinám, ktoré majú kamenné predajne, nakoľko veľa ľudí má pracovnú dobu dlhšiu ako predajňa. Svoj nákup zrealizujú pohodlne večer, alebo po práci či inej povinnosti. Tým, že na webe neexistuje otváracia doba sa hovorí, že je to časová a priestorová racionalizácia.

 

Riziká online nákupu

Je dôležité, aby sme si boli vždy istí v tom, že nakupujeme v overených eshopoch. Musíme byť opatrní pri každom kroku nákupu, či nám pri objednávke nehrozia poplatky, ktoré sú s nákupom spojené alebo rôzne skryté podmienky. Nákup je potrebné si poriadne skontrolovať, aby nám neskôr nevznikli žiadne nedorozumenia. Na internete môžeme nájsť veľa pekných kúskov, ktoré ale nemusia byť značkové, to už je ale riziko nákupu na webe. S tým je treba počítať, že tovar si pozriete a vyskúšate až doma. Je dôležité,aby ste boli pri nákupe vždy pozorný, obzvlášť opatrný a naučiť sa čítať medzi riadkami. (1)

Nevýhodou nie je len to, že si tovar nemôžete dopredu prezrieť alebo vyskúšať ale taktiež čakacia doba, ktorá môže pretrvávať až niekoľko týždňov. Veľa krát sa stáva, že ponuky na internetových obchodoch sú tak lákavé, že si človek ani neuvedomuje, že objednáva toľko nepotrebného tovaru, za ktorý zaplatiť niekedy nevie. Stáva sa to v prípadoch detí, ktoré sú najviac ovplyvniteľné a nedokážu zvážiť finančné možnosti rodiny. Rôzne reklamy, upútavky ich navádzajú k tomu, aby si daný tovar objednali. Vo väčšine prípadoch to nie je problém, nakoľko sa tovar alebo služba dá objednať aj na dobierku, no potom rodičia ostanú zaskočení.

Veľmi nepríjemné je, keď sa stanete obeťou podvodu. Na základe vašich osobných údajov, ktoré je potrebné zadávať pri nákupe cez internet, môžu byť vaše údaje zneužité. Obchodníci na internete vám môžu doručiť tovar alebo službu, ktorá nezodpovedá popisom, alebo tomu čo ste si v skutočnosti vybrali na ich webovej stránke. V najhoršom prípade, vám neuznajú reklamáciu, odmietajú s vami komunikovať, alebo vám nedoručia tovar alebo poskytnutú službu za ktorú ste si zaplatili.

Príklad:

Slovensko, 2011. Dvojica mladých ľudí sa rozhodla ísť študovať a pracovať do Anglicka. Vybavovali si už dopredu bývanie, teda byt na prenájom. Cez internet sa im podarilo nájsť vhodný byt, ktorý im vyhovoval a skontaktovali sa s majiteľku bytu. Majiteľka bytu si vyžiadala zaplatenie zálohy dopredu poštovým prevodom na bankový účet. Peniaze si vyzdvihla ale dvojici mladíkov sa už viac neozvala. (2)

Na Slovensku každý druhý užívateľ nakupuje na internete

Na Slovensku je to viac ako polovica užívateľov internetu, ktorí si zvyknú aspoň raz za mesiac prezerať rôzne stránky internetových obchodov. Každý druhý užívateľ internetu na Slovensku nakupuje prostredníctvom internetu a tento počet stále narastá. Viac ako 2,5 milióna Slovákov používa internet, no vyše milióna užívateľov internetu, vykonáva nákup cez internet, čo predstavuje pätinu populácie. Na Slovensko je to celkom pekné číslo aj keď v porovnaní s vyspelými krajinami sme ešte stále pozadu. Využívanie nákupu cez internet sa stalo veľmi obľúbeným spôsobom nákupu, ktorý sa neustále rozširuje a rozrastá. Medzi obľúbenosti Slovákov patria oblečenie, obuv, knihy, elektronika, vstupenky na rôzne podujatia, dovolenky a cestovné lístky. Kým ženy nakupujú väčšinou na internete oblečenie, obuv, detské potreby, kozmetiku či šperky, muži uprednostňujú skôr auto-moto, elektroniku, či už počítače alebo mobilné zariadenia.

Faktory, ktoré najviac ovplyvňujú nákup ľudí cez internet sú väčšinou lepšia cena na internetovom obchode, ako aj lepší a širší výber ako v kamenných predajniach. Veľa ľudí uprednostňuje radšej nákup z domova,  pri ktorom má kľud a nikto ho neotravuje ako v kamenných predajniach, nikto ho netlačí do nákupu a môže sa pokojne o tovare informovať, prečítať si o ňom a správne sa rozhodnúť o vykonaní nákupu.

Za väčšinu nespokojných zákazníkov pri nákupe z internetového obchodu môžu dôvody ako nedodanie objednaného tovaru včas podľa dohodnutého termínu, slabá alebo veľmi neprofesionálna komunikácia zo strany internetových obchodov, kvalita výrobkov nezodpovedá popisom na stránke internetového obchodu. Na Slovensku je s nakupovaním prostredníctvom internetu spokojná štvrtina zákazníkov, ktorí tento druh nákupu preferujú a odporúčajú aj ostatným. Závisí už len od predajcov na internete, či bude narastať len počet nakupujúcich na internete, alebo aj spokojnosť nakupujúcich na internete. (3)

Čo nakupujú Slováci na internete

Každý druhý Slovák nakupuje na internete tovar alebo služby. Na druhej strane ale až štvrtina Slovákov stále nekúpila prostredníctvom internetu tovar alebo službu. Tieto informácie máme z údajov Štatistického úradu EÚ za rok 2014.

Takmer tretina Slovákov kupuje online výrobky typu ako oblečenie a športové potreby. Pätina si nákupom cez internet zariaďuje alebo skrášľuje domácnosť. Takmer väčšina využíva online nakupovanie hlavne kvôli pohodliu, výhodnejším cenám a úspore času.

Ak porovnáme slovenské štatistiky s európskymi zistíme že, zásadný rozdiel je pri nákupe dovoleniek na internete. Len desatina Slovákov si kupuje dovolenku cez internet, nakoľko si internet nezískal ich dôveru. Oproti tomu európsky priemer sa šplhá k úrovni 30 %.

Obrázok 1 – Čo nakupujeme na internete
SC03Zdroj: <https://openiazoch.zoznam.sk/cl/154437/Co-Slovaci-nakupuju-na-internete>

Súčasťou nakupovania je platenie, ako jedna z možností ako ho zrealizovať je Internet banking. Internet banking používa za účelom platenia dve pätiny Slovákov. Avšak, ak nemáme práve chuť a náladu nakupovať, vo väčšine prípadov nás to na internete ťahá k sociálnym sieťam. Každý druhý Slovák využíva internet práve kvôli sociálnym sieťam, a môžeme podotknúť, že sa to netýka len mladých ľudí, ale až 14 % Slovákov vo veku od 55 do 74 rokov. (4)

Obrázok 2 – Využívanie internetu
SC03.
Zdroj: < https://openiazoch.zoznam.sk/cl/154437/Co-Slovaci-nakupuju-na-internete>

Nákup dovoleniek na internete a v kamenných obchodoch

Ak sa človek rozhodne ísť na dovolenku najnáročnejšou časťou je jej výber. No niektorí ľudia sa už dopredu rozhodnú pre konkrétnu destináciu, vyberú si konkrétny hotel a často už majú vypočítanú aj sumu, ktorú sú ochotní na dovolenku investovať. V takomto prípade je najjednoduchšie si kúpiť dovolenku na internete. Ak máte všetko premyslené a jasne stanovené ciele, najlepšie je využiť služby online cestovných agentúr. Samozrejme aj keď nemáte žiadnu predstavu o dovolenke, internet vám vie pomôcť taktiež.

Na nákup dovolenky cez internetové predajne má mnoho ľudí rozdielny názor, niektorí to považujú za nepohodlné, pre iných to je príliš rizikové alebo neosobné, no ľudia sa toho dosť často boja. Je to pochopiteľné, nakoľko dovolenka predstavuje nemalú investíciu. Práve preto treba využiť všetky možnosti seriózneho a šetrného nákupu.

Tipy:

  1. Je potrebné si zistiť a overiť informácie o hoteli, či destinácii od ľudí, ktorí tam už boli, ktorí už majú skúsenosti a vedia ich poskytnúť. Týmto spôsobom sa toho dá dozvedieť oveľa viac ako cez katalógy cestovných agentúr. Na internete nájdete recenzie hotelov a destinácie, ktoré vám môžu vo veľa prípadoch pomôcť.
  2. Rýchlosť online nakupovania je veľkou výhodou v prípade last minute nákupu. V kamennej predajni sa môže stať, že vami vybraný hotel predajú tesne pred vami.
  3. Seriózne internetové cestovné agentúry poskytujú bezplatné volanie na last minute linky.
  4. Rýchly a pohodlný nákup vám ušetrí čas na správny výber dovolenky. Nemusíte si nájsť voľný čas aby ste sa mohli dostať do kamennej predajne.

Ak viete ako správne na nákup dovolenky nemusíte sa ničoho obávať. Nemusí to byť pre vás nebezpečné ani rizikové, pokiaľ budete pozorný a viete ako nato.

Údaje a informácie a konkrétnom hoteli a destinácii je možné získať najjednoduchšie:

  • na infolinke,
  • z katalógov
  • cez travel komunitu ľudí, ktorí na daných miestach už boli. (5)

Tipy ako sa vyhnúť zavádzajúcim praktikám pri  výbere dovolenky online

Moderná technológia predstavuje veľmi jednoduchý spôsob rezervovania hotela, kupovania letenky, požičiavania si auta v zahraničí ako aj mnoho iných záležitostí. Všetky tieto veci sa dajú vybaviť veľmi rýchlo s možnosťou porovnania ceny na rôznych portáloch. Jednoduchý spôsob rezervácie znamená, že je treba venovať pozornosť každému kroku aby bola služba kvalitná a zodpovedala kritériám. Ak rezerváciu vykonávate prostredníctvom internetových rezervačných portálov, najlepšie je porovnať si cenu na viacerých portáloch a prezrieť ponuky. Obetovaním niekoľko minút pre porovnanie a overenie si objednávanej služby, vám môže ušetriť čas, peniaze ale aj nervy.

9 tipov:

Kontrola konečnej ceny, či zahŕňa dane a miestne poplatky – internetové rezervačné portály musia dane a miestne poplatky zahrnúť do konečnej ceny už na začiatku rezervácie. Ak tak nie je, musí byť určený spôsob vypočítania.

Kontrola ceny potrebných doplnkových služieb – je potrebné zistiť, či sú doplnkové služby ako pridanie extra batožiny zahrnuté v celkovej cene. Ak nie, treba ich pripočítať k cene rezervácii, aby sa zistila celková suma.

Premyslieť si rezerváciu – ak si nie ste istý, či budete vedieť rezerváciu využiť, prvým radom je skontrolovať si možnosť bezplatného zrušenia rezervácie. Veľa krát sa stáva, že hoteli nemajú možnosť bezplatného zrušenia rezervácie, a okamžite po vykonaní záväznej objednávky je zrušenie spoplatnené.

Voľba termínov – ak máte fixné termíny, ktoré môžete na dovolenku využiť, nezabudnite si nastaviť funkciu, aby vyhľadávala len vo vami zadanom termíne.

Doplnkové poistenie k rezervácii – treba si premyslieť, prípadne si nechať poradiť, či je poistenie potrebné, zistiť podmienky poistenia a tak sa vyhnúť nepotrebným platbám.

Sledovať rezerváciu – zaškrtnuté políčka alebo vopred zvolené doplnkové služby sú prísne zakázané v celej EÚ. Ak by sa tak stalo treba to odškrtnúť.

Pozor pri platbe – ak plánujete zaplatiť kreditnou kartou, stáva sa, že sú s ňou spojené poplatky. Ak by ste plánovali takúto platbu, odporúčame si overiť ich výšku.

Skontrolovať celú rezerváciu – predtým ako odošlete záväznú rezerváciu, skontrolujte si od začiatku, či máte správne zadané údaje a služby, ktoré požadujete. Po odoslaní záväznej rezervácii môžu byť akékoľvek zmeny spoplatnené.

Kontrola e-mailu – všetky potrebné informácie ako aj potvrdenie rezervácie vám budú zaslané na váš e-mail. (6)

ZDROJE:

  1. INZERCIA: Nákupy cez internet – trend naprieč všetkými generáciami. [online] 9.2. 2017. [cit. 24.4.2017] Dostupné na internete: <http://www.dobrenoviny.sk/c/93092/nakupy-cez-internet-trend-napriec-vsetkymi-generaciami>
  2. ZODPOVEDNE.SK: Riziká online nakupovania. [online] 3.3. 2014. [cit. 24.4.2017] Dostupné na internete: <http://www.zodpovedne.sk/index.php/sk/deti-v-sieti/internetove-podvody/28-rizika-online-nakupovania>
  3. TASR: Každý druhý užívateľ internetu nakupuje online. [online] 15.3. 2010. [cit. 24.4.2017] Dostupné na internete: <https://tech.sme.sk/c/5284419/kazdy-druhy-uzivatel-internetu-nakupuje-online.html>
  4. OPENIAZOCH: Čo Slováci nakupujú na internete. [online] 19.3. 2015. [cit. 24.4.2017] Dostupné na internete: <https://openiazoch.zoznam.sk/cl/154437/Co-Slovaci-nakupuju-na-internete>
  5. TOPKY.SK: Kde si kúpiť dovolenku – v kamennej predajni alebo na internete? Súťaž! [online] 29.6. 2012. [cit. 24.4.2017] Dostupné na internete: <http://www.topky.sk/cl/13/1315558/Kde-si-kupit-dovolenku—v-kamennej-predajni-alebo-na-internete–Sutaz->
  6. ESC-SR.SK: 9 tipov ako sa vyhnúť zavádzajúcim praktikám pri výbere dovolenky on-line. [online] 12.4. 2017. [cit. 24.4.2017] Dostupné na internete: <http://esc-sr.sk/clanok/9-tipov-ako-sa-vyhnut-zavadzajucim-praktikam-pri-vybere-dovolenky-on-line/>

 

AUTOR:

Bc. Silvia Šamková


* Článok zaradený do súťaže časopisu Digitalmag v roku 2017 *