Každý podnikateľ v dnešnej dobe vie, že bez webovej stránky akoby jeho podnikanie ani neexistovalo. Ale len máloktorý z nich si uvedomuje, že jeho jednorazovým vytvorením to ani zďaleka nekončí. Vytvorenie naozaj kvalitného webu je tvorivý proces, ktorý si vyžaduje jednak čas, ale najmä dokonalé poznanie svojich zákazníkov. Z toho dôvodu je viac než dôležité zistiť ich potreby, želania, záujmy a modely správania. V tomto ohľade je veľkou výhodou existencia mnohých online nástrojov pre analýzu návštevnosti, asi najznámejším z nich je Google Analytics. Práve vďaka nim sa podnikatelia dostávajú k množstvu užitočných informácii, nie len o ich zákazníkoch. Potom je už len na nich, čo si z tohto množstva informácii dokážu vyčítať a ako ich ďalej využiť pre vylepšenie webovej stránky, marketingovej stratégie alebo ponúkaných produktov či služieb. V tomto článku sa budem venovať jednej z najpodstatnejších informácii, ktoré dokážeme z Google Analytics vyčítať a to akvizíciám. Ide o kanály resp. cesty, cez ktoré sa návštevníci dostávajú k danej webstránke. Tieto informácie pomáhajú marketérom určiť do ktorých kanálov sa oplatí investovať, ktoré kanály prinášajú na web najdôležitejších zákazníkov, alebo ktoré naopak vykazujú najvyššiu mieru odchodu.

Medzi základné kanály, ktoré prinášajú resp. sprostredkúvajú návštevníkov na web patrí:  organické vyhľadávanie, platené vyhľadávanie, displejové reklamy, e-mail, referenčné kanály alebo sociálne média. Okrem sprostredkovaných návštev existujú aj návštevy priame.

Priamu návštevu webu je možné vykonať vypísaním URL stránky do webového prehliadača, prekliknutím zo záložiek alebo vyhľadaním z histórie. Ide jednoducho o návštevu webu, ktorej nepredchádzalo žiadne sprostredkovanie z iného kanálu. Sú to návštevy, kedy zákazník presne vie čo hľadá a vie, že na danej stránke to pravdepodobne aj nájde. Z toho dôvodu je návšteva spravidla najkvalitnejšia a je zároveň najpravdepodobnejšie, že prinesie želanú konverziu.

Pri vyhľadávaní sa dostávajú návštevníci k webu cez internetové vyhľadávače ako napr. Google, Yahoo, alebo Bing. Pre zvýšenie návštevnosti z organického vyhľadávania napomáha zoptimalizovanie webstránky (SEO – search engine optimalization), pričom snahou je dostať web na najvyššie možné pozície. V tejto fáze je dôležité určiť si kľúčové slová, ktoré zákazníci najviac vyhľadávajú v súvislosti s daným podnikaním.

Okrem organického vyhľadávania ďalej poznáme vyhľadávanie platené, pod ktorými rozumieme PPC (Pay per click) kampane vo vyhľadávačoch. Pre dosiahnutie úspechu však nestačí platiť. Pozícia reklamy v Google vyhľadávačoch závisí od jej kvality, ktorá je posudzovaná zložitými algoritmami na základe cenovej ponuky, jej relevancie k vyhľadávanému kľúčovému slovu, vstupnej stránky a mnohých ďalších parametrov. Úspešnosť platených reklám sa dá sledovať a analyzovať podrobnejšie prostredníctvom nástrojov PPC kampaní, napr. Google Adwords, ktorý umožňuje reporty prepojiť s dátami z Google Analytics. Z dôvodu slabej relevancie k vyhľadávanému kľúčovému slovu sú tieto návštevy webu často sprevádzané vysokou mieru odchodu.

Referenčné odkazy nielenže zvyšujú šancu, že sa na daný web dostanú návštevníci, ktorí by tam za iných okolností nedostali, ale tiež napomáhajú k zvýšeniu pozícii vo vyhľadávačoch (externé odkazy sú jedným z nástrojov už spomínaného SEO). Je však dôležité, aby tieto odkazy boli dostatočne relevantné – ideálne je, ak ide o komplementárne produkty alebo služby. Zákazník, ktorý práve v e-shope vykonal nákup bytových dverí určite radšej uvíta link na overenú firmu s kľučkami, namiesto toho aby sa preklikol napr. na obchod s topánkami. V takýchto prípadoch zvykne Google weby dokonca penalizovať.

Sociálne média sú ďalším kanálom, ktoré sprostredkovávajú návštevy webu. Štatistikami z Februára 2015 sa zistilo, že práve sociálne média prinášajú na weby až 31% všetkých sprostredkovaných návštev, čím sa stávajú najvýznamnejšou skupinou. Z nich najsilnejšou a zároveň najrýchlejšie rastúcou sociálnou sieťou je neprekvapivo Facebook.1 Predsa len so svojou užívateľskou základňou s viac ako 1,5 mld aktívnych užívateľov má nepopierateľnú silu.2

Túto skutočnosť by si mali uvedomovať všetci podnikatelia a klásť na Facebook a všeobecne sociálne siete ešte väčší význam.

Obrázok 1: Tok sprostredkovaní cez sociálne média (2011-2014) 3

bartova_1

Dá sa prostredníctvom sociálnych sietí na môj web prilákať viac ľudí?

Určite áno. Pokiaľ by ste chceli zvýšiť návštevnosť vášho webu cez sociálne siete, v prvom rade sa treba zamerať na obsah, ktorý publikujete. V tejto časti článku zhrniem zopár tipov ako publikovať kvalitnejší obsah, ktorý zaručene pomôže aj návštevnosti vašej webovej stránky.

  1. Nepíšte bezduchý obsah, len aby ste si splnili povinnosť. Každý jeden príspevok by mal čitateľom niečo priniesť, s niečím pomôcť, niečo naučiť alebo aspoň pobaviť. Obsah na sociálnych sieťach píšete pre nich, nie pre seba. Preto reklamný balast na spropagovanie vašich produktov z príspevkov radšej vynechajte.
  2. Publikujte pravidelne a často, ideálne aj každý deň.
  3. Zapájajte do tvorenia obsahu aj svojich kolegov. Je dobré, aby bol obsah rôznorodý.
  4. Obsah musí byť originálny, relevantný a súvisiaci s vašou oblasťou podnikania.
  5. Zdieľajte odborný a zaujímavý obsah z vašej webovej stránky. Nepodceňujte silu sociálneho zdieľania, virálny efekt má často oveľa lepšie výsledky, ako keby ste si mali za vaše know-how priamo účtovať cez poradenské služby.4

Treba mať však na pamäti, že na získanie vyššej návštevnosti treba neustále tvoriť nový obsah. Keby ste zdieľali len dookola tie isté odkazy z vašej stránky, je skôr pravdepodobné, že to bude mať skôr negatívny efekt.

Nový obsah sa dá zabezpečiť napríklad blogovaním. Ten získava stále na väčšej dôležitosti. Okrem toho, že priláka na stránku čitateľov (ktorí by ju za normálnych okolností asi ani nenavštívili), napomôže tiež vašim pozíciám v organickom vyhľadávaní. Sociálne siete je ideálne miesto, kde môžete tieto články šíriť a budovať si tak pozíciu experta vo vašej oblasti. Ukážte vašim čitateľom, že svojmu podnikaniu rozumiete, zvýši to vašu dôveryhodnosť. Pred tým ako začnete písať si však nezabudnite urobiť prieskum kľúčových slov. Nechcete predsa, aby sa váš článok ocitol na 20.strane vo vyhľadávačoch.

Okrem toho nezabudnite tiež pridať na váš web funkcionalitu zdieľania na sociálne siete. Jediné čo treba, je pridať jednoduchý plugin alebo tlačidlo. 5 Uľahčíte tak vašim čitateľom rozširovať váš článok ďalej.

  1. Umiestnite linky z vášho webu na vašu funpage všade tam, kde sa môžu vaši čitatelia ocitnúť – informácie o firme, firemné míľniky alebo do popisov zdieľaných obrázkov. Facebook dokonca poskytuje možnosť pridania podstránky, ktorá umožní zdieľať linky pomocou poznámok.
  2. Vytvorte si pravidelnú rubriku, buď raz do týždňa, alebo raz do mesiaca, vždy v ten istý deň s rovnakou témou. Je jedno či to bude nejaká zaujímavosť z vášho odvetvia, zážitok alebo vtip, toto na čitateľov zaručene funguje.
  3. Nájdite si na sociálnych sieťach komunity, ktoré súvisia s vaším predmetom podnikania a buďte užitočný. Podeľte sa s nimi o váš odborný pohľad, dávajte rady a zdieľajte vaše články, ktoré by im mohli byť nápomocné. Ľudia vám začnú dôverovať a môže to napomôcť k vybudovaniu vašej konkurenčnej výhody. 6
  4. Vytvorte na sociálnych sieťach PPC reklamy pre získanie návštevnosti webovej stránky. Pokiaľ máte na túto alternatívu budget, máte takmer zaručený úspech. Jednou z možností je podpora zdieľaného linku alebo PPC reklama s prepojením priamo na váš web.
  5. Tvorte a zdieľajte videá. Sami ste si museli všimnúť, že popularita videa na sociálnych sieťach v posledných 2 rokoch rapídne vzrástla. Firmy sa pretekajú v tom, kto vymyslí zaujímavejšie alebo vtipnejšie video, ktoré spropaguje ich firmu, kampaň alebo odovzdá iné posolstvo. Zo štatistiky z roku 2015 vyplynulo, že viac ako 80% vedúcich pracovníkov pozerá viac online videa ako rok pred tým. Preto sa rok 2015 nazýva aj rokom video marketingu.7

Cieľom každého marketingového manažéra je urobiť kampaň natoľko zaujímavú, aby o nej ľudia rozprávali a ďalej zdieľali. A práve video je na to ideálny nástroj. Pomáha zlepšovať pozície vo vyhľadávačoch, pomáha predlžovať čas strávený na webe a tiež zvyšuje konverzie. 8

V prostredí online marketingu je mnoho spôsobov na šírenie takéhoto videa. Keď sa rozhodnete pre zdieľanie na Facebooku (či už formou platenej reklamy alebo organickej), funguje lepšie, keď video zdieľate priamo, nie prostredníctvom linku napr. cez Youtube.9

Čo sa týka propagácie videa na Youtube, pre dosiahnutie vyššej sledovanosti je možné nastaviť si in-display alebo in-stream reklamu. In-stream reklama sa spustí divákom podľa nacielenia vždy pred začiatkom ich vyhľadávaného videa. Túto reklamu je možné po 5 sekundách preskočiť, takže je veľmi dôležité zaujať diváka hneď na začiatku. Youtube si účtuje pri tomto type reklamy až po prezretí prvých 30 sekúnd. Pri druhom type, tzv. in-display, sa reklama divákom zobrazuje v pravom stĺpci vedľa práve pozeraného videa, no spustí sa až po tom, ako na ňu divák klikne. Je preto veľmi dôležité vybrať výstižný alebo lákavý nadpis a tiež prezentačný obrázok. Pri in-display reklamách si Youtube účtuje po kliknutí na reklamu, nezávisiac od dĺžky pozretia. Pozretia získané formou in-display reklamy sa započítavajú do celkového počtu pozretí na vašom Youtube kanáli. V prípade oboch Youtube reklám je pre získanie vyššej návštevnosti webovej stránky veľmi dôležité Call-to-action a tlačidlo s možnosťou prekliknutia na váš web.

Ako môžete teda sami vidieť, existuje mnoho spôsobov, ako prostredníctvom sociálnych sietí prilákať návštevníkov na váš web a je len na vás, ktoré z nich si vyberiete.

 

ZDROJE:

  1. DEMERS, J.: Social Media Now Drives 31% Of All Referral Traffic. [online]. 2015. [Citované 29.04.2016]. Dostupné na internete: <http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/02/03/social-media-now-drives-31-of-all-referral-traffic/#62d3794c1aee>
  1. KERBY, J.: Here’s How Many People Are on Facebook, Instagram, Twitter and Other Big Social Networks. [online]. 2016. [Citované 29.04.2016]. Dostupné na internete: <http://www.adweek.com/socialtimes/heres-how-many-people-are-on-facebook-instagram-twitter-other-big-social-networks/637205>
  1. DEMERS, J.: Social Media Now Drives 31% Of All Referral Traffic. [online]. 2015. [Citované 29.04.2016]. Dostupné na internete: <http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/02/03/social-media-now-drives-31-of-all-referral-traffic/#62d3794c1aee>
  1. ATTARD A.: Social Media Traffic: 101 ways to increase website traffic with Social Networks. [online]. 2015. [Citované 29.04.2016]. Dostupné na internete: <https://www.dart-creations.com/increase-website-traffic/human-techniques/101-ways-to-increase-website-traffic-with-social-media.html>
  1. VAHL A.: How to Drive More Facebook Traffic to Your Website in 5 Easy Steps. [online]. 2014. [Citované 29.04.2016]. <http://www.socialmediaexaminer.com/drive-more-facebook-traffic/>
  1. ATTARD A.: Social Media Traffic: 101 ways to increase website traffic with Social Networks. [online]. 2015. [Citované 29.04.2016]. Dostupné na internete: <https://www.dart-creations.com/increase-website-traffic/human-techniques/101-ways-to-increase-website-traffic-with-social-media.html>
  1. KOLOWICH L.: 25 Video Marketing Statistics for 2015 [Infographic]. [online]. 2015. [Citované 29.04.2016]. Dostupné na internete: <http://blog.hubspot.com/marketing/video-marketing-statistics>
  1. SMITH N.D.: Video Marketing Is More Than Pretty Pictures. [online]. 2015. [Citované 29.04.2016]. Dostupné na internete: <http://www.dmnews.com/marketing-strategy/video-marketing-is-more-than-pretty-pictures/article/395321/>
  1. MILLER T.: 7 Advanced Video Marketing Strategies To Boost Up Your Social Media Presence. [online]. 2015. [Citované 29.04.2016]. Dostupné na internete: <http://socialmediaweek.org/blog/2015/05/7-advanced-video-marketing-strategies-boost-social-media-presence/>

Autor:

Simona Bartova
Fakulta managementu UK


Študentský článok zo súťaže: Publikuj a vyhraj! Organizovanej v spolupráci s Pizza SEO.index