Guerilla marketing môžeme definovať ako riešenie reklamy, ktorého cieľom je čo najväčšie rozšírenie posolstva medzi ľuďmi. Odlišný spôsob myslenia, ktorý má jednu nevýhodu a to, že sa nedá ľahko opísať. Najdôležitejšou zbraňou nie sú peniaze, ale dobrý nápad, čas, energia a hlavne kreativita. Guerilla marketing nie je len provokácia, kontroverznosť a agresívna reklama, pri ktorej sa nepoužívajú klasické reklamné kanály alebo sa naopak používajú práve tieto kanály ale netradičným spôsobom.

Kampane s nálepkou guerilla marketing majú jediný cieľ  – rozšírenie takým spôsobom, aby o tom ľudia sami a hlavne radi hovorili, čo najväčšiemu množstvu známych, prípadne aby sa o taká kampaň dostala do médií a to samozrejme ZADARMO. (1)

 

Guerilla marketing

Obrázok 1: Guerilla marketing

Zdroj: http://www.mediamax.sk/reklamne-plochy/node/44

 

Kedy vznikol guerilla marketing?

Guerilla marketing vznikol niekedy na začiatku 19. Storočia. Pojem guerilla marketing bol definovaný v 80 rokoch minulého storočia. Od tej doby prešiel veľkými zmenami na trhu, v spoločnosti ale aj v technológií. Termín guerilla sa donedávna používal výlučne vo vojnových konfliktoch. Guerilly sú partizánske jednotky, či malé skupiny vojakov, ktoré čelia významnej prevahe. Keď chcú uspieť, nemôžu ísť do štandardného boja, ale musia nepriateľa prekvapiť. Ťažili hlavne zo znalosti územia, na ktorom bojovali a šikovnosti, na základe ktorej dokázali protivníka prekvapiť, zaútočiť naňho a dokonca ho aj poraziť. Na tomto princípe funguje aj guerilla marketing. Charakterizuje ho nekonvenčná kampaň za pomerne nízke náklady, t.j. dosiahnutie maximálneho efektu pomocou minimálneho vkladu. Za priekopníka je považovaný Jay Conrad Levinson, ktorý v roku 1983 publikoval knihu Guerilla Marketing a následne publikoval rad ďalších kníh na túto tému. Najdôležitejšou zbraňou nie sú peniaze ale dobrý nápad, čas, energia a hlavne kreativita.

Pôvodná idea však zostáva:

  • Prvé zmienky o guerilla marketingu pochádzajú z 18.storočia (bitka Španielska s Napoleonom-boj bez pravidiel)
  • Rok 1960 Che Guevara rozšíril pojem guerilla o taktiku, a cieľom bolo víťazstvo nad nepriateľom cez moment prekvapenia a flexibility
  • Rok 1965 termín guerilla marketing. Vtedy však šlo iba o cielené rušenie a ničenie marketingových aktivít konkurencie a začal sa presadzovať boj malých a stredných firiem proti veľkým koncernom.
  • Rok 1983 Jay Conrad Levinson vydal prvú knihu s názvom Guerilla Marketing, kde je guerilla marketing prvý krát definovaný tak, ako ho už poznáme dnes. (1)

Použitie guerilla marketingu si vyžaduje pripravený klasický marketingový plán, musíte vedieť čo od reklamy očakávate a musíte získať veľmi originálny nápad (buď od marketingovej agentúry alebo z prečítania knihy Guerilla marketing).

Prieskum

(2) Tabuľka k prieskumu

Zdroj: : https://www.vyplnto.cz/realizovane-pruzkumy/47785/

Setkal/a jste se již s pojmem “guerilla marketing”?

Guerilla marketing = šokující forma propagace produktu či služby

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

graf

(2) Tabuľka k prieskumu

Zdroj: https://www.vyplnto.cz/realizovane-pruzkumy/47785/

Ako firma spozná že uspela v guerilla marketingu?

  1. Kampaň firmy sa zjaví v médiách (hlavné správy, noviny, spravodajské portály)
  2. Firme sa zvýši predaj.

Prvým bodom je niečo ako reklama zadarmo, má však oveľa väčší efekt ako platená reklama, pretože ľudia sa o riešení firmy chcú dozvedieť viac sami od seba. Kedy ste si naposledy pozreli sami od seba reklamy?  Tiež si treba uvedomiť, že aj táto publicita sa dá nejako vyčísliť. Titulná stránka novín sa napríklad môže vyčísliť na 3000eur ale takisto aj na milión eur. S tým, že vám ju za normálnych okolností ale nikto nepredá.  A druhým bodom, je logické vyústenie každej dobrej marketingovej kampane – firma predá viac. (3)

Príklady guerilla marketingu

Uvádzam zopár príkladov:

Máte WiFi v reštaurácií do ktorej ste prišli na obed? Holandská spoločnosť si nechala patentovať rôzne názvy svojej WiFi siete, ktoré vám priamo predstavia menu alebo niečo ponúkajú. Pri pripojení tam nájdete miesto klasického názvu siete nápisy ako:

  • DnesEspressoZaPolovicu
  • MnamSlivkovyKolacikLenZa59Centov
  • DajteSiMoccaKavuAPracujteDlhsie

Je to riešenie, ktoré je prakticky zadarmo a môžete tým len získať.

Ďalším príkladom guerilla marketingu je, keď v piatok 13. Nájdete pred poisťovňou porozbíjané kvetináče. Človeka to núti sa pozrieť, odkiaľ tie kvetináče padli a čo tam neuvidia.

Jedna česká kampaň pre mobilného operátora, je jedna z tých známejších guerilla kampaní. Cez noc poprilepoval parohy na billboardy ostatným mobilným operátorom a vo svojej reklame použil slogan ´´žiadne falošné soby´´. Publicita, ktorú získal niekoľkonásobne presiahla náklady na výrobu všetkých týchto reklám. (4)

KitKat

Obrázok 2: guerilla kampaň spoločnosti KitKat

Zdroj: http://www.creativeguerrillamarketing.com/guerrilla-marketing/15-clever-bench-guerrilla-marketing-examples/

 

Literatúra

(1) Článok: Čo je to guerilla marketing? http://www.mediamax.sk/reklamne-plochy/node/44

(2) Online prieskum: https://www.vyplnto.cz/realizovane-pruzkumy/47785/

(3) C. Levinson – Guerilla marketing, , CPRESS, Brno 2011, ISBN 978-80-251-3546-4

(4) M. Mikláš :http://www.rozhladna.sk/marketing/co-je-guerilla-marketing/

 

Autor: Mária Súlovská