Abstrakt
Google spustil nový algoritmus vyhľadávania s názvom Mobilegeddon. Tento algoritmus môže výrazne ovplyvniť pozície jednotlivých webov pri vyhľadávaní z mobilných zariadení. A preto je tento článok venovaný tomuto algoritmu ako aj návštevnosti užívateľov z jednotlivých zariadení. Posledná kapitola je venovaná štúdii ako Mobilegeddon rozhýbal zmenu webov.

Keywords: Google, Mobilegeddon, SEO, mobil, vyhľadávače

Je responzívny web výhoda alebo zbytočnosť ? Zvýši takýto web počet obchodov a zlepší sa jeho vyhľadateľnosť ? Tieto dotazy pramenia z toho že Google 21.4. 2015 spustil avizovaný algoritmus Mobilegeddon, ktorý pri mobilnom vyhľadávaní zvýhodňuje weby ktoré sú „mobile friendly“. [1] Na SMX v Mníchove Google oznámil, že tento update bude mať väčší zásah, ako mali predchádzajúce algoritmy Panda (12% anglických fráz) alebo Penguin (4% globálne). [2] Klasické vyhľadávanie to neovplyvní, ale je to reakcia na to, že počet prístupov z mobilných zariadení rapídne rastie.

 

Čo by sme mali vedieť o novom algoritme

  • Celosvetové nasadenie potrvá niekoľko týždňov [3]
  • Algoritmus pobeží v reálnom čase. Nebude potrebný data refresh ako v predchádzajúcich algoritmoch [4]
  • Algoritmus bude hodnotiť každú URL samostatne [4]
  • Neblokujte v robots.txt prístup k JavaScriptu a CSS. Google by nedokázal posúdiť či je web mobilný alebo nie [4]
  • Google zatiaľ nemá oddelený mobilný index, ale pracuje na ňom [4]

 

Ako Mobilegeddon funguje
Google už dlhšiu dobu upozorňuje používateľov pri vyhľadávaní na „mobile friendly“ weby.

 

Tento algoritmus zmení prístup z obyčajného značkovania „friendly“ webov na ich uprednostňovanie v mobilných výsledkov hľadaní a naopak v posúvaní neprívetivých webov smerom na dol. Tento update sa zatiaľ týka len smartphonov, ale rozšírenie na tablety je asi len otázka času. Algoritmus nebude jednorazovou záležitosťou, ale bude stálou a stále sa rozvíjajúcou súčasťou vydávania výsledkov vyhľadávania. S postupom času by k nemu mal pribudnúť aj „mobilný index“ (databáza prechádzaných a vydávaných stránok). Môžeme očakávať, že Google bude postupom času prísnejší nie len v tom ako výsledky zoradí ale aj v tom koho sa rozhodne ukazovať. Dôležité je, že algoritmus bude fungovať na úrovni jednotlivých stránok. Môže sa stať, že časť webu bude spĺňať stanovené kritéria a časť nie. [5]

Čo tento algoritmus ovplyvní

  • Ovplyvní iba mobilné vyhľadávanie a to bez Google News, videí, lokálnych výsledkov, brandových a navigačných dotazov
  • Ovplyvní iba vyhľadávanie z mobilného zariadenia (iba tie zariadenia ktorých user-agent sa označuje ako mobile a viewport nie je väčší ako 6,3 palcov).
  • Weby, ktoré budú „mobile friendly“, majú väčšiu šancu, že sa budú v mobilnom vyhľadávaní lepšie umiestňovať

Najčastejšie chyby pri mobilnom SEO

  • Používanie nekompatibilných pluginov ako napríklad Flash alebo Silverlight
  • Príliš malé písmo, ktoré nejde jednoducho zväčšiť
  • Jednotlivé prvky sú príliš blízko seba
  • Stránka je väčšia ako display
  • Nie je nakonfigurovaný „viewport“. Bez jeho prítomnosti mobilné prehliadače predstierajú väčšiu veľkosť ako majú, aby ju následne zmenšili. Stránka je bez priblíženia zle čitateľná.
  • Blokovanie kaskádových štýlov a JavaScriptu
  • Pomalý web [6]

Mobil vs. Desktop
Už dlhšiu dobu sa predpovedá, že mobilné vyhľadávanie skôr či neskôr výrazne predstihne desktopové vyhľadávanie. Podľa monitoringu comScore. Celosvetová návštevnosť z mobilných telefónov predstihla desktop. [7]

 

Podľa Blind Five Years Old objem desktopových hľadaní klesá medziročne o 3,87%. [8]

 

Podľa monitoringu NetMonitor návštevnosť v Českej republike začala rásť koncom minulého roku. Zatiaľ čo v Auguste 2014 dosahoval počet používateľov navštevované webové stránky z mobilných zariadení a tabletov 2,5 milióna, v októbri bol ich počet presiahol 3 milióny používateľov. O tri mesiace neskôr začiatkom roku 2015 prekročil ich počet rekordnú hodnotu 4 milióny používateľov. Čo sa týka návštevníkov webových stránok z desktopových zariadení ich počet vo februári 2015 dosiahol počet 9,85 milióna. [9]

Výsledky počiatočnej štúdie

Advanced Web Ranking
Weby optimalizované na telefóny zaznamenali podľa Advanced Web Ranking v priemere 12% nárast vo vyhľadávaní za týždeň.

 


Weby neoptimalizované na telefóny podľa Advanced Web Ranking vykazovali pomalý ale stály pokles vo vyhľadávani.[10]

 

 

Google
Ak používate Google vyhľadávanie na vašom mobilnom telefóne, môžete teraz oveľa jednoduchšie nájsť vysokokvalitne a relevantné výsledky, kde je text čitateľný bez dotknutia alebo zoomovania. Jednotlivé komponenty sú rozložené náležite a stránka zamedzuje nespôsobilý obsah alebo horizontálne scrolovanie. Počas dvoch mesiacov odkedy sme oznámili túto zmenu, sme zaznamenali 4,7 % nárast „mobile friendly“ stránok a dúfame, že sa v nasledujúcich mesiacoch toto číslo ešte zväčší. [11]

 

Citované diela

[1] google, [Online]. Available: http://googlewebmastercentral.blogspot.cz/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html. [Cit. 25 Apríl 2015].
[2] [Online]. Available: http://searchengineland.com/how-large-is-googles-mobile-friendly-algorithm-larger-than-panda-or-penguin-217026. [Cit. 25 Apríl 2015].
[3] G. Illyes. [Online]. Available: https://twitter.com/methode/status/590114430903574528. [Cit. 25 April 2015].
[4] G. Illeys. [Online]. Available: http://www.thesempost.com/googles-gary-illyes-qa-upcoming-mobile-ranking-signal-change/. [Cit. 25 Apríl 2015].
[5] L. Pítra. [Online]. Available: http://www.lukaspitra.cz/google-a-mobilni-privetivost-webu/. [Cit. 25 Apríl 2015].
[6] [Online]. Available: http://jecas.cz/oprava-chyb-pouzitelnosti. [Cit. 26 Apríl 2015].
[7] comScore, [Online]. Available: http://www.comscore.com/Insights/Presentations-and-Whitepapers/2014/The-US-Mobile-App-Report. [Cit. 25 Apríl 2015].
[8] Blind Five Years Old, [Online]. Available: http://www.blindfiveyearold.com/us-desktop-search-volume-trend. [Cit. 25 Apríl 2015].
[9] netmonitor, [Online]. Available: http://www.netmonitor.cz/tz-jiz-4-miliony-uzivatelu-navstevuji-internet-z-mobilnich-zarizeni. [Cit. 25 Apríl 2015].
[10] Advanced Web Ranking, [Online]. Available: http://www.advancedwebranking.com/blog/google-mobile-update-study/. [Cit. 25 Apríl 2015].
[11] Google, [Online]. Available: http://insidesearch.blogspot.sk/2015/04/ranking-change-to-help-you-find-mobile_21.html. [Cit. 26 Apríl 2015].

 

Autor: Ľubomir Chriašteľ