Hry na sociálnych sieťach – Social media gaming

Dnes už nielen deti, ale aj dospelí ľudia v produktívnom veku často využívajú počítač na hranie. Hry sú dnes, pri “rozmachu” sociálnych sietí, oveľa dostupnejšie ako kedykoľvek predtým. Nastal taký presun od herných konzol k internetovým sociálnym hrám. K zábave nám stačí internetové pripojenie, prehliadač a účet na sociálnej sieti, z ktorých najväčšiu nemusím predstavovať. V súčasnosti (Január 2012) má Facebook vyše 800 miliónov aktívnych používateľov. Facebook ponúka nesmierne množstvo aplikácií a mnohé z nich sú hry. Možno sa pýtate: Načo sú hry na Facebooku? Načo sú tam aplikácie? Kvízy?
Všetky majú spoločného menovateľa: biznis.
Vývojári berú svoju prácu vážne.

Oplatí sa vôbec vývojárom investovať do tvorby hier pre sociálne siete? Hry sú zadarmo, ale za niektoré ich časti je možné si priplatiť. Našťastie, vo väčšine prípadov to nie je potrebné. Tak načo by sme platili, že? 99 percent hráčov na sociálnych sieťach je toho istého názoru a nepoužijú peniaze takýmto spôsobom. Napriek tomu hry na sociálnych sieťach generujú ich vývojárom hojné zisky. Dokonca firma Electronic Arts vďaka ambícii presadiť sa aj v oblasti sociálnych hier, odkúpila úspešnú spoločnosť Playfish za 400 miliónov dolárov, a teda tu už naozaj nejde o fazuľky.

Electronic Arts si akvizíciou spoločnosti Playfish “označkovala” značné teritórium aj v segmente sociálnych hier. Zrejme veľmi dobre vedeli, čo robia. Dnes majú ich sociálne hry 51 miliónov aktívnych používateľov mesačne (MAU – monthly active users), 11 miliónov denne (DAU – daily active users) a to radí firmu Electronic Arts na tretiu priečku v rebríčku najväčších “social gaming” vývojárov. Pomer DAU/MAU je jedným z najhorúcejších parametrov v “social gamingu”. Porovnanie denne aktívnych užívateľov a mesačne aktívnych užívateľov ukazuje približne koľko dní v mesiaci priemerný hráč aktívne pracuje s hernou aplikáciou. Napríklad hra Bejeweled Blitz od Electronic Arts má 9 miliónov MAU a 3 milióny DAU, takže pomer DAU/MAU je 0.33 a teda priemerný hráč sa naloguje do hernej aplikácie v priemere 10 dní do mesiaca. Najväčší úspech na Facebooku má spoločnosť Zynga s agregátnymi MAU 222,861,255

Sociálne hry sú jednoduché, nevyžadujú veľa času a rýchlo sa šíria. Ľahko tak za pár mesiacov nazbierajú milióny používateľov. A to iba jedna hra. Hry sú poväčšine multiplayerové, a tie často nepovolia ďalší postup, kým na svoju stranu “nenaverbujete” dostatočné množstvo spoluhráčov – priateľov cez pozvánky. Hráči spolupracujú alebo medzi sebou súťažia o najrýchlejší postup v hre. Vytvára sa tak masívna komunita hráčov a hra sa pomerne rýchlo šíri a naberá nových hráčov. To určuje mieru virality (rýchlosť šírenia) hry.

Mnohé hry na sociálnych sieťach nemajú koniec. Hra nemá konkrétneho víťaza, pokračuje v stále väčších atribútoch a rýchlejšom tempe. Hráč plní stále náročnejšie úlohy, ktoré vyžadujú viac nazbieraných predmetov alebo surovín, špeciálne predmety, ktoré zároveň používa aj na rôzne vylepšenia v hre.

SMO – Social media optimization alebo Social SEO (Search Engine Optimization) sú metódy prilákania používateľov sociálnych sietí k určitému obsahu (to platí všeobecne; nie iba pre hry). Vývojárske firmy ako napríklad Zynga vedia odhadnúť marginálne náklady na užívateľa (náklady na marketing na každého dodatočného používateľa) a či sa im oplatí investovať do cielených reklám na Facebooku. Facebook zbiera a triedi informácie o svojich používateľoch, napríklad aké sme si vyplnili záľuby, čo všetko sme doposiaľ “lajkli”, aké linky na facebook pridávame a mnoho iných údajov, a za pomoci mohutných algoritmov vyhodnocuje, ktorá hra, stránka či obchod by mohli konkrétneho používateľa zaujímať. Tak sa menej často stáva, že reklama, za ktorú napríklad Zynga zaplatí Facebooku, “zaklope na nesprávne dvere”. Aj preto sa inzerovať na sociálnej sieti oplatí – je vyššia pravdepodobnosť, že našu reklamu uvidia tí správni ľudia.

Jedným zo “sociálnych” elementov SMO a marketingu celkovo je aj povzbudzovanie už existujúcich hráčov k znovu-zapojeniu sa do hry a k jej častejšiemu hraniu. Aj to je cesta ako stimulovať šírenie hry – existujúci aktívni hráči medzi mojimi priateľmi sú z môjho pohľadu dôveryhodnejšou reklamou na hru, ako keby ma mal prilákať banner zobrazený vedľa profilu.

Ako vývojári zarábajú na sociálnych hrách?

Virtuálne peniaze

Ak nemáte dostatok virtuálnych surovín alebo potrebné predmety pre pokračovanie v hre, ale chcete rýchlo a neustále vylepšovať svoju postavičku, oblečenie, farmu, zbrane, budovy, autá a iné predmety a vlastnosti alebo chcete postupovať rýchlejšie a dostať sa do globálnych rebríčkov najúspešnejších hráčov, môžete nakúpiť virtuálnu hernú menu (nazvime to body) za skutočné peniaze. V niektorých hrách sa dokonca niektoré predmety alebo vylepšenia dajú získať iba cestou zakúpenia za peniaze. Mikroplatby tvoria 90% ziskov zo sociálnych hier a to napriek tomu, že iba jedno percento používateľov využíva tieto mikro-transakcie.

Sponzorstvo

Tzv. in-game advertising: Niektorá spoločnosť, napríklad automobilka vidí, že na Facebooku je úspešná hra, v ktorej je priestor na reklamu. Zaplatí vývojárom za umiestnenie reklamy priamo v hre. Napríklad sa v hre zobrazí meno alebo logo spoločnosti na billboarde, na budovách, autách alebo na iných predmetoch v hre alebo ich názvoch. V hre sa môžu nachádzať aj brandované predmety. Alebo sa reklama jednoducho zobrazí vo forme banneru vedľa hry, alebo priamo v hre.

White Label Games

Nazvime ich hrami s “priestorom pre vašu reklamu”. Vývojári vytvoria hru a na zákazku ju upravia tak, aby to vyzeralo, že ste ju vytvorili vy. To sa nazýva tzv. rebrandované hry.

Základné druhy sociálnych hier

Správa surovín a simulácie
Vašou úlohou je produkovať suroviny, ktoré používate na stavbu a vylepšovanie budov, kúpu predmetov a to znovu urýchľuje produkciu nových surovín.
Príklad: FarmVille (Zynga) – pestovanie zeleniny a ovocia, chovanie zvierat. Ďalšie podobné príklady: CityVille, CastleVille (Zynga).

Gambling
Rôzne kasína, hrá sa s virtuálnymi bodmi, nie reálnymi peniazmi.
Príklad: Texas HoldEm Poker
V niektorých hrách sa pri nazbieraní dostatku bodov dajú vyhrať skutočné vecné ceny.

Opatrovanie
Hráč sa musí starať o virtuálnu bytosť, napríklad zvieratko – pravidelne kŕmiť, zabávať ho, či obliekať.
Príklad: Pet Society, The Sims Social (EA)
príklad reklamy vloženej priamo do hry

Príležitostné zábavky
Jednoduché kratochvíle ako Tetris, parkovanie áut, logické hry, Who has the biggest brain?, Bowling Buddies, GeoChallenge, Minigolf Party, Pillow Fight, KickMania…

Slovné hry
Scrabble, Words with friends, Word Challenge…

Social RPG
Role-Playing Games, čiže hry, v ktorých hlavnou postavou je samotný hráč. Hráč plnením úloh zbiera body na nakupovanie predmetov, ktoré slúžia na plnenie ďalších úloh. Rozširuje svoj tím o ďalších priateľov a rozdeľujú si úlohy.
Príklad: Mafia Wars, Mob Wars, Street Racing

Sports RPG
Football Manager, Tennis Mania


Tržby zo sociálnych hier za rok 2011 dosiahli 1 miliardu USD. Už z toho je zrejmé, že programovať hry pre (nielen) Facebook sa oplatí. Hry tvoria značnú časť aktivity na sociálnych sieťach a šikovní vývojári a marketéri to dobre vedia.

Autor: Lukáš Franko