Ako funguje algoritmus FB

Už dlhšiu dobu si všímam na tejto našej sociálnej sieti jednu vec. Veľmi málo ľudí vie, ako vlastne funguje, prečo sa im zobrazuje, to čo sa im zobrazuje a čo s tým robiť. Facebook je v dnešnej dobe na Slovensku (a aj celosvetovo) najrozšírenejšia sociálna sieť a pre množstvo ľudí taktiež najčastejší zdroj informácií. Rozhodol som sa preto spraviť krátky prehľad funkcionality FB pre mojich kamarátov a všetkých ľudí, ku ktorým sa tento status dostane.

Hlavnou témou tohto textu bude šírenie príspevkov.

Mnoho z vás sa často sťažuje na to, že sa im zobrazujú príspevky alebo reklamy, ktoré v skutočnosti nechcete vidieť. Vysvetlenie je pomerne jednoduché. Príspevky, ktoré sa vám ukážu, má na svedomí algoritmus. Ten zoberie všetky príspevky, ktoré by sa vám mohli zobraziť vo vašich novinkách a zoradí ich podľa toho, aká je pravdepodobnosť, že by ste vás mohol zaujímať. Prakticky určí, akú hodnotu by pre vás ten daný príspevok mohol mať. Klamal by som, ak by som vám tvrdil, že viem ako tento algoritmus presne funguje. Okrem vývojárov, ktorí na ňom pracovali, to nevie asi nikto. No veľa múdrych ľudí vo svete sa tomu už venovalo a prišli na to, že sa rozhoduje podľa týchto 4 faktorov:

  1. Inventár všetkých príspevkov, ktoré sa vám môžu zobraziť v novinkách. To zahŕňa  všetko od vašich kamarátov, ale aj stránok a skupín, ktoré sledujete
  2. Signály, ktoré hovoria Facebooku, čo všetko príspevok obsahuje a akú vyvoláva interakciu. Algoritmus berie do úvahy pasívne a aktívne signály a keďže ide z môjho pohľadu o najdôležitejšiu vec, budem sa jej venovať osobitne neskôr
  3. Predikcia na základe vášho profilu a minulého správania určí s akou pravdepodobnosťou na obsah zareagujete
  4. Skóre je finálne číslo pridelené jednotlivým príspevkom založené na relevancii daných príspevkov a pravdepodobnosti, že na ne zareagujete pozitívne

Takže Facebook si v podstate zoberie všetko, na čo ste v minulosti reagovali, pozrie sa, čo si o príspevkoch myslia vaši kamaráti, pridá k tomu informácie ako na ten príspevok reagujú všetci ľudia a prihodí hodnotenie toho, čo príspevok uverejnil. Na základe toho určí, ktoré príspevky sú pre vás vhodné a podľa toho vám ich zoradí v novinkách. Jednoduché, že? 😀

Otázkou ale ostáva, podľa akých signálov algoritmus rozhoduje o vhodnosti príspevku.

Ako prvé spomeniem pasívne signály, lebo nie sú až také zaujímavé a ani rozhodujúce. Ide hlavne o čas zobrazenia a zverejnenia príspevku, typ príspevku, zobrazujúce zariadenie, priemerný čas strávený sledovaním obsahu, informatívnosť príspevku, vyplnenosť profilu a asi aj mnohé ďalšie, ktoré som už ale neodhalil.

Na druhej strane aktívne signály sú oveľa zaujímavejšie. V podstate práve tieto rozhodujú o tom, čo sa vám v novinkách zobrazí prvé a práve tieto viete do istej miery aj ovplyvniť.

Asi nikoho neprekvapí, že ide hlavne o komentáre, reakcie a zdieľania. Okrem toho sem ale patria aj odpovede na komentáre, zdieľania v messengeri, dĺžka pozerania videa, “spamovitosť” príspevku, aktuálnosť témy príspevku, nahlásenia príspevku, skrytia príspevku, frekvencia a opakovanie príspevku a pravdepodobne aj mnoho ďalších.

Čo s tým môžete robiť?

Nechcete aby sa vám zobrazovali reklamy alebo vybrané príspevky od nejakej stránky? 

Nechcete aby sa šírili príspevky, ktoré vám z akéhokoľvek dôvodu vadia?


Chcete aby sa nejaký cudzí príspevok šíril lepšie?

Chcete na mnohých stránkach spamovať obrázok, ktorý používate ako argument?

Chcete aby mal váš príspevok/komentár/zdieľanie, čo najväčší zásah?


SAMUEL ŠVOLIK

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.