Ako najlepšie propagovať e-shop s obmedzeným rozpočtom?

Rozhodli ste sa založiť vlastný e-shop a na propagáciu vám už nezostali peniaze? Máme pre vás niekoľko tipov, ktoré vám umožnia dostať váš obchod do povedomia a priniesť zákazníkov aj bez obrovského rozpočtu na marketing.

SC07

Mať internetový obchod dnes už zďaleka nestačí. Aby váš e-shop zarábal, je potrebné venovať sa aj marketingu. Zákazníci jednoducho neprídu sami od seba. Ale na marketing častokrát nezostávajú peniaze a vytvoriť veľkú reklamnú kampaň, je pre začínajúceho podnikateľa v podstate nemožné. Dá sa to aj inak.

SEO

S pojmom SEO, alebo optimalizácia pre vyhľadávače, ste sa už určite stretli. Toto odvetvie online marketingu sa za posledné roky posunulo míľovými krokmi vpred a stále sa vyvíja. Takže pri hľadaní informácií o optimalizácií pre vyhľadávače, si určite všimnite dátum a relevantnosť zdroja.
Hlavným cieľom SEO je zlepšenie viditeľnosti webu v internetových vyhľadávačoch, zobrazovať sa vo vyhľadávaní častejšie a na lepších pozíciách. To znamená, že chceme maximalizovať šance na nájdenie a navštívenie stránky našou cieľovou skupinou.
Dnes to už nie je len o linkbuildingu . To ako vyhľadávač vyhodnotí vašu stránku, závisí na mnohých faktoroch. Dôležitý je obsah webu, kľúčové slová, responzivita, grafická stránka webu, rýchlosť načítania, prepojenie na sociálne siete a mnoho ďalších. Mať kvalitný web je jednoducho základ, nie len pre vyhľadávače, ale aj pre vašich zákazníkov.

Sociálne siete

Facebook je najpopulárnejšia sociálna sieť vo svete aj u nás. Začiatkom roka 2016 bolo na Facebooku zaznamenaných viac ako 1,5 miliardy aktívnych používateľov, čo predstavuje takmer 38% svetovej populácie. Z toho viac ako miliarda osôb používa Facebook každodenne. Vidíte tie obrovské možnosti? Môžete získať cenných zákazníkov v podstate zadarmo. Stačí založiť fanpage, chvíľka času denne a stránku si bez problémov zvládnete spravovať sami. Keď budete pravidelne uverejňovať kvalitný obsah, budúci zákazníci si k vám cestu určite nájdu. Samozrejme netreba zabúdať na komunikáciu. Aspoň raz za deň si nájdite čas a skontrolujte správy, komentáre a dajte svojim fanúšikom najavo, že vás ich názory zaujímajú.
Ďalšia obľúbená sociálna sieť je Instagram. Instagram má na Slovensku ešte stále veľký potenciál a je pomerne jednoduchý na spravovanie. Predbehnite konkurenciu a začnite si budovať komunitu fanúšikov, ktorí vás budú denne sledovať.
Twitter je vo svete veľmi populárny, ale u nás zatiaľ nie je tak rozšírený. Ak začínate budovať lokálny e-shop, tak sa treba zamerať na iné sociálne siete. Ak sa chystáte preraziť aj ďalej do sveta, tak smelo na Twitter.
Radšej sa venujte menšiemu množstvu sociálnych sietí a pridávajte na ne kvalitný obsah. Je to lepšie, ako sa snažiť obhospodarovať naraz 10 profilov a nič z toho poriadne nestíhať. Ale určite si zaregistrujte profily svojej značky na všetkých sociálnych sieťach, aby sa v budúcnosti, keď budete známejší a budete chcieť expandovať nestalo, že už bude meno vašej firmy obsadené. Aj keď ich nebudete používať, budete ich mať pod kontrolou.

Affiliate programy pre e-shopy

Affiliate marketing je spôsob predaja, pri ktorom sa využíva ďalší sprostredkovateľ. Jednoducho ponúknete finančnú odmenu prevádzkovateľovi webu za to, že vám privedie zákazníka. Ak napríklad predávate knižky, môžete umiestniť svoj odkaz, alebo banner na stránku, ktorá je zameraná napríklad na recenzovanie kníh. Veľkou výhodou tohto spôsobu marketingu je, že zaplatíte až vtedy, keď na vašom e-shope návštevník uskutoční konverziu. Takže neplatíte za návštevníkov, ktorí o vaše produkty nemajú záujem. Na internete nájdete rôzne affiliate systémy. Stačí si vybrať ten, ktorý vám bude najviac vyhovovať.

Blog

Blog je veľmi vhodný prostriedok na propagáciu vášho e-shopu. Na blogu môžete rozoberať problematiku, ktorá zaujíma vašich zákazníkov ešte skôr, ako sa dozvedia o tom, že si od vás môžu niečo kúpiť. Ak teda predávate napríklad mobilné telefóny, je vhodné ponúknuť zákazníkom na samostatnom webe nejaké novinky zo sveta mobilov, prípadne recenzie, alebo návody. Práve u ľudí, v ktorých prirodzene vyvoláte záujem o vaše produkty a značku, je väčšia pravdepodobnosť, že ich dokážete konvertovať na zákazníka.
Ďalšou výhodou vlastného blogu je, že zaplníte výsledky v rámci google vyhľadávania článkami a vaším obsahom, čo pre zákazníkov pôsobí dôveryhodne.

Email marketing

Email marketing sa v poslednej dobe začína dostávať do popredia aj u nás. A je to pochopiteľné, stačí sa pozrieť na štatistiky. Z prieskumov vyplýva, že takmer polovica majiteľov mailových schránok, si za posledný rok niečo kúpila na základe email marketingu. Problém je len v tom, že väčšina malých podnikateľov ho používa nesprávne.
Určite vás otravuje, keď vás nejaká firma neustále cez mail bombarduje ponukami, ktoré už ani neotvárate. Tak to robte inak! Neposielajte ponuky a newslettre každý deň. Ušetríte čas a vaše maily budú mať pre zákazníkov vyššiu hodnotu.

Nezabúdajte budovať značku

Aká je vaša značka? Aké emócie má v ľuďoch vyvolať? Máte jasno v tom, čo predstavuje? Dajte ľuďom najavo v čom ste najlepší, v čom ste prvý a v čom sa odlišujete od ostatných. Vyzdvihnite svoje hodnoty, jedinečnosť a autentickosť. Keď návštevníci odídu z vášho webu, musí v nich zostať emócia a dobrá užívateľská skúsenosť. Skvelá značka je sama o sebe tá najlepšia reklama.

Všetky uvedené spôsoby propagácie vyžadujú minimálne náklady, stačí mať chvíľku času. Každý z týchto marketingových kanálov funguje aj sám o sebe, ale najlepšie výsledky dosiahnete ich kombináciou. A samozrejme nezabudnite svoje výsledky merať. Aby ste videli, ako rastú likes na vašej fanpage, počet emailových adries v databáze, počet návštevníkov na stránke, miera konverzií a v konečnom dôsledku to najdôležitejšie – vaše zisky.

AUTOR:

Dominik Galko


* Článok zaradený do súťaže časopisu Digitalmag v roku 2017 *